Klanten werven is niet iedereen gegeven. Toch zal de zzp’er die geen product verkoopt maar wel voor de klant werkzaamheden verricht zichzelf moeten verkopen. Tenslotte is ook voor de zzp-er een naakte waarheid geschreven. Zonder klanten geen opdrachten en zonder opdrachten geen omzet. Nog sterker, zonder omzet geen zzp’er. Tenslotte is jouw vak schilderen, schrijven, adviseren, programmeren en niet verkopen. Je bent vooral een vakman/vrouw die voor zichzelf durft te beginnen. Er is troost. Je hoeft alleen maar jezelf te verkopen, meer niet. Een product heeft een prijs, een kwaliteit en meestal heeft men het nodig. Men komt naar jouw marktkraam toe als men een ritssluiting of haring nodig heeft. Men denkt over een vakantie na en jij mag vertellen wat het beste bij hem past. Jij verkoopt een product, niet jezelf (denk je). Nu je jezelf moet gaan verkopen kun je niet meer vertellen hoe fantastisch je product is maar moet je gaan uitleggen hoe goed of jezelf bent en dat voelt best ongemakkelijk. Telefonisch acquisitie heeft daarom in de meeste gevallen weinig zin. Het is nu vooral zaak om daar te zijn waar men jou zoekt en daarbij speelt het internet een cruciale rol. Je moet daar zijn waar ze jou zoeken!

  1. Alles wat een klant van je weten wil vindt hij al op het internet of je website. Hij kan hier kiezen wie hij wil. Het is zaak dat je razend actief bent op de sociale netwerken en dat je eigen website professioneel uit ziet..
  2. Naast een perfecte site is het van groot belang dat je successen kan aantonen via goede referenties van vorige opdrachtgevers. Net als bij je producten is ook hier weer het magisch woord “onderscheiden”.
  3. Wie niet opvalt valt, valt in een gat. Het is niet eenvoudig je te onderscheiden maar het is de sleutel tot succes en bepaalt of je het gaat maken of niet.
  4. Probeer voor jezelf na te gaan waarom een opdrachtgever voor jou moet kiezen en dat hoeft niet per definitie de allergoedkoopste te zijn.
  5. Netwerken lijkt nog steeds de meest succesvolle manier voor een zzp’er om aan adviesopdrachten te komen. Dat kan tegenwoordig via de LinkedIn, Hyves of Twitter. Steeds meer zzp’ers geven aan dat ze opdrachten verwerven via sociale mediasites. Het is tenslotte een ideale mogelijkheid een relatie op te bouwen met een potentiële klant.
  6. Bij acquisitie gaat het er niet zozeer om dat je jezelf verkoopt maar dat potentiële klanten voldoende vertrouwen in jou hebben om je de opdracht te geven. Daarom moet je ook niet teveel hoop vestigen op je mooie brochure. Zakendoen is iemand wat gunnen. Je opdrachtgevers moeten je kennen en je sympathiek vinden.
  7. Je kunt als beginnend zzp’er niet te kieskeurig zijn of snel nee zeggen tegen een opdracht omdat je denkt dat je hem niet aankunt. Je hebt voldoende kennissen of collega’s die bij moeilijke opdrachten je kunnen ondersteunen of delen kunnen overnemen. Door op die manier te werken krijg je naast goede referenties ook meer zelfvertrouwen om de volgende klussen aan te pakken.