Ga je het echt zelf schrijven? Indien je een goed idee voor een persbericht hebt maar de schrijverscapaciteiten mist, bel dan de uitgever en leg dan je beperking uit. Als er echt nieuws in zit zal hij niet schromen om een journalist je te laten bellen en langs te komen om jouw bericht in zijn krant te krijgen (ook nog gratis). Ook zijn er PR-consultants beschikbaar die een bericht voor je kunnen schrijven. Dat is dan weer niet gratis maar achteraf zal blijken dat zij met hun contacten binnen de media je prima verder helpen waardoor het de kosten meer dan waard zijn. Een professioneel schrijver doet hoogstwaarschijnlijk een betere job dan jijzelf want hij zal je bericht in meer objectieve stijl voor het voetlicht brengen en daarnaast dikwijls vergelijkingen maken door ook concurrenten aan te halen. Informeer bij de redactie en laat het aan hen over! Foto’s. Als het onderwerp er toe aanleiding geeft is het gebruik van foto’s een leuke aanvulling. Het gebruik van kop-schouderfoto’s is daarbij absoluut uit den boze. Ze vervelen en worden zo wie zo niet geplaatst. Foto’s van acties, bijvoorbeeld mensen die wat aan het doen zijn maken de meeste kans. Ook stuurt de krant weleens een fotograaf mee om foto’s te maken. Soms mag je zelf een digitale foto aanleveren maar laat die dan wel door een professional maken met een echte camera en wees niet snel content met een eigen kiekje! Hier volgen tips voor het schrijven en het krijgen van aandacht bij een persbericht:

  1. Een verhaal moet altijd nieuwswaarde hebben. Echt nieuw nieuws dus niet iedere maand hetzelfde verhaal. Er moet een dringende reden voor een krant zijn om het te plaatsen. Nooit meer dan één boodschap tegelijk.
  2. Schrijf je persbericht in de stijl van de krant en maak er geen verhaal of roman van. Voeg vooral citaten toe! Dan wordt het persoonlijker.
  3. Let op: De kopregel moet zowel het verhaal vertellen als de aandacht trekken.
  4. De eerste paar alinea’s moeten altijd de sleutelelementen bevatten zoals; wie, wat, waar, waarom, wanneer, en hoe. Maak het boeiend. Verras de lezer.
  5. Je verhaal mag maximaal 3 punten bevatten. Benoem de feiten correct, zonder ze te overdrijven. Maak duidelijk onderscheid tussen feiten en ervaringen. Haal quotes aan tussen aanhalingstekens. Klant x vond ons: “de warmste deken sinds de oorlog”.
  6. Spreek niet over je eigen product. Laat anderen dat doen via quotes.
  7. Houdt je verhaal simpel in begrijpelijke taal. Verbloem niets en kom snel tot zaken. Gebruik geen jargon, clichés, technische of academische taal.
  8. Zinnen dienen kort te zijn en gemakkelijk te begrijpen. Oefen je in het schrijven van een persbericht en laat anderen het lezen voordat het naar de pers gaat.
  9. Vermijd wollig taalgebruik. Spelfouten zijn uit den boze.
  10. Doe een follow-up van je persbericht naar degene waar je het naar toe gestuurd hebt en vraag wat er aan verbeterd kan worden, ook al is het niet geplaatst.