Hoe ga jij als jonge ondernemer van start? Door er over na te denken en er met anderen over te praten of een idee zin heeft om er al dan niet mee te starten. Of je nu congressen wilt organiseren of fysiotherapeut wilt worden, je zult moeten beginnen met je huiswerk te doen. Door jezelf doelen te stellen: hoe groot wil je bijvoorbeeld worden? Hoe hoog is het bedrag dat je minimaal wilt verdienen? Wil je de grootste worden in jouw markt?

Je ondernemingsplan is niet alleen de leidraad of je onderneming al dan niet gaat slagen. Het geeft wel een indicatie maar als je eenmaal bent gestart ga je steeds de praktijk bekijken ten opzichte van je originele plan. Je legt dan de behaalde resultaten naast de geplande verwachtingen en natuurlijk gaat dat op een aantal punten afwijken. Je trekt daaruit conclusies en past je plannen aan de realiteit aan. Je had gepland dat je het eerste jaar 1000 parasols zou verkopen met een ruime marge maar er blijkt nauwelijks een markt voor te zijn. In de praktijk heb je met deze natte zomer 3000 zelfontworpen paraplus verkocht met een minimale marge. De markt is zo flexibel als het weer. Je plannen liggen vast maar de praktijk pakt altijd weer anders uit. Je eerste stap wordt dus het maken van concrete plannen zoals een ondernemingsplan. Probeer daarbij ook een eerstejaars planning op los te laten maar maak ook een opzet voor de eerste drie jaar. Niet langer, want de snel veranderende economie laat dat niet toe. Wel geeft het in ieder geval een beeld waar je met je activiteit naar toe wilt. Met de nodige investeringen in je achterhoofd is dat al een hele opgave. Als je een lening van een bank of investeerder nodig hebt zul je met je plan op pad moeten. Dat moet aan een aantal voorwaarden voldoen.

Je moet dan op een aantal punten letten:

  1. Overzichtelijkheid is het machtige sleutelwoord.
  2. Het mag niet meer dan 10 velletjes beslaan. Des te minder des te beter.
  3. De verleiding is groot een dik boekwerk te maken maar dat is sterk af te raden. Overdaad schaadt.
  4. Kwantiteit maakt geen indruk op een investeerder. Wel de kwaliteit van het idee. Nee niet het idee zelf, maar de kwaliteit ervan, samen met de wijze waarop je het tot realiteit weet te brengen.
  5. Schrijf altijd als slot een bondige samenvatting van je gehele plan en plaats die aan het begin.

Waarom? Omdat een bank of een investeerder eerst het totale ondernemers idee of plaatje wil zien en daarna hoe je het hebt uitgewerkt. Hij wil eerst weten waar hij aan toe is en niet 20 pagina’s doorworstelen om dan te ontdekken dat het niets voor hem is.  Eerst nieuwsgierigheid opwekken en hem daarna overtuigen door een compleet en goed plan.   Dat is de kunst!