Het is belangrijk voor iedere ondernemer om duidelijke doelen te stellen. Jij kunt dit doen door je verwachtingen op papier te zetten via een verkoop- of omzetbegroting. Het is een vereiste dat je daarbij zo realistisch mogelijk te werk gaat. In je businessplan is een grote plaats weggelegd voor de hoogte van je kosten maar vooral ook van je inkomsten. Hoeveel ga je omzetten, verkopen? Het probleem is dat dat hoog genoeg moet zijn om rond te komen, maar hoe voorspel je de omzet die je denkt te maken? Zo’n begroting moet vooral goed onderbouwd worden want met gokken neem je jezelf niet serieus. Een begroting moet je ook een idee geven hoe je het de volgende jaren gaat doen. Ga je het redden? Belangrijk, want in je financiële plan geef je aan hoe goed je het gaat doen. De omzet is daarbij het belangrijkste item. Hoe ga je te werk? Hier aan aantal aandachtspunten:

  1. Er zijn in de eerste plaats cijfers van de branche, te verkrijgen bij de brancheverenigingen en de KvK. Daar kun je al veel informatie uit destilleren. Nu zal je niet precies dezelfde producten of diensten verkopen maar met enige aanpassing is een redelijke voorspelling te doen. Voorbeeld een café-eigenaar of bloemenkraam.
  2. Je verkoopt wellicht een dienst. Je maakt eerst een inschatting van het aantal uren dat je denkt te werken/verkopen en vermenigvuldigt dat met je uurtarief. Let op: het aantal declarabele uren zal een stuk lager uitvallen dan je denkt. Waarschijnlijk niet meer dan circa 30 uur per week.
  3. Indien je je klant per project laat betalen, spreek je daar misschien een vaste prijs voor af. Bekijk in dit geval hoeveel uren dit omgerekend zijn. Let op: meestal neemt een project meer uren dan je vooraf ingecalculeerd hebt. Het valt meestal tegen. Voorbeeld: de weddingplanner of programmeur.
  4. Indien je veel klanten van hetzelfde type bedient, kun je kijken hoeveel een gemiddelde klant opbrengt. In dit geval schat je in hoeveel klanten je denkt te krijgen en vermenigvuldigt dit met de gemiddelde uur-prijs. Voorbeeld: boekhandelaar of herapeut.
  5. Indien je geen diensten maar producten verkoopt bekijk je welke eenheden je denkt te verkopen tegen welke prijs. Je vermenigvuldigt dit met het aantal verkochte units en dit doe je voor al je productlijnen. Voorbeeld: de kleine winkelier maar ook een verzekeringsagent.
  6. Indien je zowel diensten als producten verkoopt, tel je deze bij elkaar op. Voorbeeld: je verkoopt zonwering, zowel verkoop van zonneschermen als plaatsing en reparaties.
  7. Je kunt ook de marges als omzet aanmerken. In zo’n geval hoef je geen rekening te houden met inkoopkosten en spreek je van netto-omzet. Voorbeeld: iemand is een agent namens een fabrikant. Zijn omzet bestaat uitsluitend uit provisie. De fabrikant factureert zelf aan de eindgebruiker.

Waarschuwing!  Als je begint, stop je veel tijd, energie en geld in het vinden van nieuwe klanten om voldoende omzet te genereren. Natuurlijk is verkoop bij de aanvang heel belangrijk maar vergeet niet de kosten in de gaten te houden, want met veel omzet en nog hogere kosten kom je er niet. Daarom is het nodig dat je naast een omzetbegroting een kostenbegroting maakt (en je eraan houdt). Een omzetbegroting blijft een zo goed mogelijke voorspelling maar een kostenbegroting komt, als je je eraan houdt, tot de laatste euro uit!