Succesvolle mensen houden van verkopen. Het zit hen als het ware in het bloed. Het is de basis van iedere onderneming of activiteit. Verkopen is best te leren door het te proberen, te durven en te doen. Heus er is niets magisch aan. Je houding is daarbij allesbeslissend. Wees jezelf maar geef de klant immer het gevoel dat hij de koning is.
Hierbij een aantal basistips die gelden voor iedereen die probeert wat van iemand gedaan te krijgen of iets aan de man tracht te brengen:
- Luister naar de klant en pas je aan aan de wensen van de klant. Vergeet niet dat de klant altijd gelijk heeft en dat jij moet leveren wat hij vraagt en niet wat jij het liefst wil verkopen of iets waarvan je graag af wilt.
- Als de klant om een product vraagt, zeg als het even kan nooit NEE op z’n vraag. Ieder antwoord is beter dan NEE. Vertel dat je een beter passend product hebt maar als hij er op staat om dit merk of specifieke product te kopen, verwijs hem dan waar hij wel terecht kan.
- Als NEE echt niet anders kan, motiveer dan altijd
- Regels en richtlijnen zijn hulpmiddelen. Een tevreden klant is belangrijker dan dat je je aan de regels hebt gehouden. Wees vooral flexibel. Van een starre verkoper wil niemand iets kopen.
- Laat nooit merken dat je de vraag van de klant al dikwijls gehoord en beantwoordt hem gewoon. Voor de klant is het een belangrijke vraag, anders zou hij hem niet stellen.
- Domme vragen bestaan helemaal niet, onafhankelijk wat jij er van vindt en misschien vind je hem wel absurd. Houd het voor je! Antwoord zo goed mogelijk en laat daarbij je vakkennis tot uiting komen.
- Iedere vraag van een klant is een kans die je kunt benutten om te laten zien hoe klantvriendelijk je bent, ook al help je jezelf er niet onmiddellijk mee en misschien een andere leverancier wel. Op lange termijn zul je via een positieve referentie er toch baat bij hebben.
- Standaardzinnen en antwoorden maken een robotachtige/plastic indruk. Iedere relatie is anders. Probeer daarom iedere klant een aan hem aangepaste en persoonlijke benadering te geven.
- Voor de klant ben jij “ZIJN” leverancier. Probeer dus altijd de klant te helpen in plaats van te suggereren dat je maar van één ding verstand hebt. Alles waar je hem mee kunt helpen versterkt zijn vertrouwen in jou! Schenk aandacht aan elk probleem dat hij heeft. Aandacht die door de klant als zeer betrokken wordt ervaren.
- SAMENGEVAT: NEEM HEM SERIEUS!