Een van de belangrijkste dingen waar een starter begint, is het maken van een ondernemingsplan. Hiermee komt op schrift wat exact je plannen zijn. Waar ga je geld mee verdienen? Niet van: ik wil iets in de marketing doen of: ik ben altijd al creatief geweest, maar nu ik heb een geweldig plan, ik ga halskettingen ontwerpen. De plannen die je maakt, maak je niet voor anderen. Nee, die maak je voor jezelf. Er komt op de laatste bladzijde als conclusie uitrollen of je plan om voor jezelf te beginnen financieel haalbaar is of niet. Het is dus gewoon je huiswerk maken. Denk goed na over de volgende zaken:

  1. Kies een branche waar je hart ligt in plaats gaan voor het grote geld. Het is beter te kiezen voor een branche die bij je past. Financieel succes komt later vanzelf.
  2. Verbeter niet je zwakke punten (waar mogelijk) maar versterk vooral je sterke punten. Waar je minder sterk in bent, kun je altijd uitbesteden.
  3. Bepaal je doelstellingen. Niet alleen voor de eerste twaalf maanden maar ook voor drie jaar. Zorg voor een cijfermatige onderbouwing van je plannen. Durf te investeren en houdt een gediffentieerd prijsbeleid aan. Goedkoop voor take-away en duurder voor fullservice producten.
  4. Bepaal hoeveel je minimaal wilt verdienen en houd rekening met het opbouwen van je reserves. Er kunnen mindere tijden komen. Voor zzp’ers die per uur factureren, loopt het eind van een opdracht niet altijd samen met het begin van een volgend project.
  5. Denk vanuit de klant en niet vanuit jouw ondernemerschap (van wat jij te bieden hebt). Jouw product is niet per definitie de oplossing voor de klant zijn probleem.
  6. Zoek een ervaren partner. Naast jouw technische vaardigheden heb je een zakelijke en betrouwbare businesspartner nodig die kan luisteren, adviseren en je kan afremmen.
  7. Kijk hoe de concurrentie opereert en leer daarvan. Tracht uit te vinden waar hun sterke kanten liggen en hoe die te bestrijden. Kopieer niet, maar onderscheid je. Wees ze te slim af of werk met ze samen.
  8. Differentieer je tarieven naar aard en duur van de opdracht. Een tarief aan jezelf koppelen in plaats van aan je dienstverlening lukt alleen als klanten je persoonlijk kennen en weten dat jij de enige bent die de dienst kan leveren.
  9. Zorg voor meerdere opdrachtgevers. Neem actie om klanten binnen te halen. Niet alleen de fiscus stelt grenzen aan je klantenbestand, jij mag ook niet zo kwetsbaar opereren dat je van een en dezelfde klant afhankelijk bent.
  10. Besteed zorg aan je netwerk. Blijf mensen aan je netwerk toevoegen, maar blijf daar wel kritisch bij. Vooral als je agentschappen of wederverkopers inschakelt.
  11. Behandel je leveranciers net zoals je klanten. Ze zijn bijna nog belangrijker. Je hebt ze net zo hard nodig.
  12. Succesverhalen komen niet uit de lucht vallen. Ze worden gemaakt.
  13. Wees je bewust van de risico’s van het ondernemen voordat je begint. Bekijk en behandel het rationeel. Als je zakelijke beslissingen met je hart neemt, eindig je met hartklachten.