Misschien heb je wel eens een klant of collega goede raad gegeven of ben je wellicht al enige tijd als adviseur actief binnen jouw branche. Dan tref je hier enige kanttekeningen als je dit vak beroepshalve wilt gaan uitoefenen. Het is van groot belang dat als je je beweegt binnen consultancy je goed bewust bent van het verschil tussen advies uitbrengen en het advies ook werkelijk implementeren. Zolang je geen daadwerkelijk gezag over mensen hebt ben jij adviseur. Zodra je gaat implementeren ben je lijnmanager: de persoon die zorgt dat het advies wordt opgevolgd. Besef goed het verschil. De definitie luidt:   Een adviseur is iemand die in een positie verkeert om invloed uit te oefenen op een persoon, bedrijf of organisatie zonder invloed te hebben op de implementatie van zijn voorstellen. Dat invoeren gebeurd door de verantwoordelijke manager.  

Bij het contracteren binnen consultancy of advieswerk bestaan een tiental grondregels:

  1. Partijen gaan geheel vrijwillig deze overeenkomst aan.
  2. De verantwoordelijkheden zijn op basis van fiftyfifty. Net als elke ander relatie is deze op basis van gelijkheid. Je hebt elkaar nodig om tot een zinvol advies te komen. Anders werkt het niet.
  3. Beide partijen moet hun inbreng kunnen leveren. Niets voor niets dus.
  4. Alle partijen mogen van alles willen. Tenslotte is iets willen volkomen legitiem. Echter, jij hebt wel de vrijheid om nee te zeggen tegen wat anderen van jou willen, aangezien jij je vrije keuze mag behouden.
  5. Je voorstellen zullen niet altijd geaccepteerd worden. Je krijgt tenslotte niet altijd wat je vraagt. Lig er niet wakker van. Je hebt je best gedaan.
  6. Je kunt niet iets beloven waar je niet aan kunt voldoen, net zomin je iets van de ander kunt vragen wat hij niet heeft of niet kan leveren.
  7. Het is onmogelijk een contract af te sluiten met iemand die niet aanwezig is. De persoon dient het contract zelf te lezen en met je in te stemmen. Hij moet dus beseffen dat hij een afspraak met jou heeft. Zo’n overeenkomst kan dus ook nimmer namens iemand anders gesloten worden.
  8. Een goed contract vereist in de eerste plaats een goed onderling vertrouwen, maar vertrouwen is niet genoeg. Zet een adviescontract net als alle andere overeenkomsten altijd op papier. Later weten partijen duidelijk wat er is afgesproken.
  9. Overeenkomsten zijn altijd onderhandelbaar, ook later. Waarom zouden partijen de afspraken of doelen niet mogen wijzigen met de kennis van nu? Nu weten we meer en misschien behoeven de condities of verwachtingen enige aanpassing.
  10. Contracten vereisen een tijdsduur of een limiet. Ze dienen eindig te zijn. Een oneindige overeenkomst mondt snel uit in een dienstverband en dat wil je als zzp’er zeker niet.