“Ik weet precies wat ik doe en dat gaat al jaren goed zo. Als het niet naar wens loopt, doe ik het gewoon anders. Daar is niets mis mee.” Dat is een vrij normale reactie voor iemand die eigenwijs is en het goed weet. Bij een ondernemer, want dat is een zzp’er, werkt het anders. Jij moet veel beslissingen nemen die de nodige consequenties hebben, die geld kosten en je toekomst in de waagschaal zetten. Hoe doe jij het? Start jij als jonge ondernemer of als hobbyist? Door erover na te denken en erover te praten of jouw idee zin heeft om er mee te starten. Of je nu congressen wilt organiseren of als fysiotherapeut gaat werken, je zult moeten beginnen met je huiswerk doen door jezelf doelen te stellen: hoe groot wil je bijvoorbeeld worden? Hoe hoog is het bedrag dat je minimaal wilt verdienen? Wil je de grootste worden in jouw markt of een goed inkomen hebben met maximaal drie dagen per week werken? Nadenken en plannen. Dat moet je doen voordat je actie onderneemt. Het is zaak dat je zo veel mogelijk van je plannen op papier zet. Zo wordt het concreet en gaat het leven. Wanneer je voornemens hebt, is het van belang deze zo concreet, specifiek mogelijk te maken maar wel realistisch. Zinvolle voornemens zijn onder te verdelen in zogenaamde SMART criteria:
Specifiek: helder en duidelijk aangeven wat precies gedaan moet worden.
Meetbaar: het moet mogelijk zijn om met een norm te bepalen of je geslaagd bent in je voornemen en je doel behaald hebt.
Acceptabel of aanvaardbaar: deelnemers moeten het doel aanvaarden zodat de betrokkenheid aanwezig is om er met volle energie voor te gaan.                     Realistisch: de doelstellingen moeten realiseerbaar zijn en gehaald kunnen worden. De lat mag niet te laag of te hoog liggen. Het moet bereikbaar zijn met aanvaardbare inspanningen.
Tijdsgebonden: de tijd vermelden waarop het gewenste resultaat moet zijn bereikt.
Een SMART gedefinieerd doel heeft als voordeel dat het richting en structuur geeft en dat het motiverend werkt. Het maakt de resultaten zichtbaar voor je plannen. Zie hier zes redenen waarom je je toekomst moet plannen:

  1. Bij de start ben je nog niet bekend met de problemen die je tegenkomt door gebrek aan kennis en omdat je nog niet kunt putten uit ervaring. Daarom zullen veel plannen niet uitkomen maar gewijzigd moeten worden.
  2. Als je plannen eenmaal concreet op papier staan, realiseer je je pas dat ze niet allemaal haalbaar of compleet zijn. Dit is veel goedkoper dan eerst zelf de nodige fouten maken. Zo bespaar je veel kosten. Eerst nadenken en plannen zorgt ervoor dat je minder beginnersfouten maakt en veel geld bespaart.
  3. Door je te prepareren en het op schrift te zetten, zorg je dat je belangrijke punten herkent die je anders zou vergeten.
  4. Zelfs de eenvoudigste business is gecompliceerder dan het lijkt. Het is onmogelijk om alle zaken vooruit te zien of te plannen in je hoofd.
  5. Na een tijdje stel je je plannen bij of maak je nieuwe plannen en cijfers. Dat laat je zien waar je fout zat. Zonder plan zou je dat niet herkend hebben.
  6. Als je geen plan hebt, weet je niet waar je naartoe gaat. Bij gebrek aan een duidelijke doelstelling is dan iedere richting goed. Dan weet je ook zeker dat je in den vreemde terecht komt en niet bij je doel.