Je bedrijf groeit naar wens. Daarom wil je snel van je zolder of schuur naar een professionele locatie verhuizen. Als je de zaken groter aanpakt, breid je het liefste uit naar een professioneel kantoor, winkel of werkplaats en kom je uit bij het huren van bedrijfsruimte. Niet veel startende ondernemers gaan gelijk over tot het kopen van een bedrijfspand. Omdat niet iedereen ervaring heeft met huren van zakelijk onroerend goed is het zaak dat je op een aantal punten goed voorbereid bent en de juiste vragen weet te stellen.

Hier volgt een aantal zaken waar je op moet letten:

  1. Alles is onderhandelbaar. Let op het woordje alles! Gratis een nieuw interieur, gratis wanden plaatsen, gratis airconditioning. Werkelijk alles is mogelijk.
  2. De aanvangsdatum van een huurovereenkomst staat niet vast. De prijs wel. De huurprijs is bijna nooit onderhandelbaar. Wil je minder betalen, stel dan de aanvangsdatum over 6 maanden maar de toegang per heden! (Dit is heel gangbaar.) Dat betekent in 3 jaar wel 17% korting!
  3. Let op de huurtermijn. De standaard huurtermijn is 5 jaar maar men tracht je ook te strikken voor 10 jaar. Trap er niet in. Dikwijls is 3 jaar ook mogelijk en ga daar dan voor. Langer kan altijd nog maar korter niet. De kans is aanwezig dat, als het goed gaat maar evenzo als het slecht gaat, je er daarna misschien vanaf wilt.
  4. Bestudeer de kleine lettertjes. Vooral die gaan over het tussentijds ontbinden van het huurcontract. Mag je na opzeggen bijvoorbeeld het restant van je contractduur onderverhuren?
  5. Huurverhoging en belasting. Mag de verhuurder zomaar de huur verhogen, meer dan de standaard? Vraag ook de premies op van de OZB.
  6. Wat zijn precies de condities en wie bepaalt wat? Valt buitenonderhoud onder jouw verantwoordelijkheid? Hoe zit het met daklekkage of een versleten cv-ketel?
  7. Hoe zijn de servicekosten geregeld? (voor o.a. tuinonderhoud, verlichting en liftinstallatie). Zijn die gelijk verdeeld over alle huurders of per vierkante meter?
  8. Hoe zijn de energiekosten verdeeld bij een gedeeld pand? Betaal jij mee aan de hoge rekening van je buurman en wil je liever een eigen meter?
  9. Check de buurman. Wil jij die wel of zorgt hij voor te veel stank of lawaai? Wat gebeurt er als je overlast krijgt van een volgende buur-huurder?
  10. Hoe is het parkeren geregeld? Is er voldoende ruimte zodat een vrachtwagen kan lossen en mag hij hier wel komen? Geef jij overlast als je klanten per auto komen en hoe hoog zijn de kosten voor parkeren? Bestaat de mogelijkheid voor aanschaf van een klant-parkeerschijf en wat zijn de kosten?
  11. Is buitenreclame toegestaan en waar moet die aan voldoen? Mag er gebruik gemaakt worden van de stoep of moet er stoepbelasting (precario) betaald worden en hoe hoog is die?
  12. Is de beveiliging centraal geregeld en ben je verplicht hieraan mee te doen en betalen?