Bij het starten van je onderneming heb je een handels- of bedrijfsnaam nodig en die mag je zelf kiezen. Neem daar vooral de tijd voor. Uiteraard mag je geen naam van een bestaand bedrijf of merk gebruiken. Wel moet hij gemakkelijk te onthouden zijn en duidelijk aangeven wat je onderneming doet. Je krijgt echter wel problemen als hij teveel op een concurrerend bedrijf lijkt. Zodra je je hebt ingeschreven en je wordt actief met een naam is die naam van jouw. Jij bent dan rechthebbende. Anderen mogen niet die naam niet gebruiken. Maak een lijst met zoveel mogelijk ideeën voor een naam voordat je definitief beslist. Het is erg belangrijk dat je gelijk de juiste naam kiest want veranderen is niet eenvoudig. Er bestaan een aantal huisregels bij het kiezen van een bedrijfsnaam. Er zijn twaalf basisregels die je in acht moet nemen: Laat de naam eerst bezinken en raak niet in paniek als je een paar weken tijd nodig hebt.
- Kies een bedrijfsnaam die iets zegt. Rotterdam Consultancy kan van alles betekenen. Bij XXTravel, Jacob Tuinieren of Amsterdam Airways snappen we onmiddellijk wat er bedoeld wordt.
- Er goed uitzien en goed klinken zijn twee verschillende dingen. Reclamebureaus moeten er ook mee overweg kunnen en grafisch iets moois van kunnen maken. Wat kun jij als tekenaar van Koninklijke Luchtvaart Maatschappij maken? Niet veel dus, vandaar KLM. Zo bedacht Martin Schroder: Martin Air Charter (MAC). Natuurlijk veel te lang en werd het later dus Martinair. Transavia deed het wel in één keer goed!.
- Het moet voldoen aan de doelstelling van de onderneming. In de naam moet je lezen waar het over gaat. De naam Evertsen-Huibrechts-Veldhuizen & Partners kan van alles zijn en is lang en onduidelijk. Bij de Emmen Belastingadviesgroep begrijp je het. Carla van de Strijk is weliswaar vier woorden dus eigenlijk te lang, maar we snappen allemaal dat ze je overhemd strijkt. Carla van Wachtendonk-van Dijk Strijkservice vertelt hetzelfde maar ligt veel minder gemakkelijk in het gehoor en in het geheugen.
- De naam moet juridisch toegestaan te zijn. Dat betekent in de praktijk dat de naam geen nauwe verwantschap heeft met gelijkende zaken of al gebruikt worden. KLM kleding mag bijvoorbeeld wel maar HEMA bier mag niet. Als er een Nagelstudio Els bestaat zal Elsa Nails ook verwarring geven. Check dus eerst bij de K.v.K.
- Bedenk of je naam toekomstbestendig is want hij moet langer mee. Als je uitsluitend Alpen Opleidingen heet kun je er later wel Alpen Talen Training of Alpen College van maken zonder dat het opvalt. Dat kan bij Het Engelse-Les Instituut niet.
- Controleer of je naam niks geks betekent, ook niet in een andere taal. Er zal altijd de gek mee gestoken worden en dat wil je niet. Vergeet daarbij Engels, Frans en Duits niet te controleren. Check ook spreektaal!
- De roepnaam heeft liever niet meer dan 3 lettergrepen (het liefst 2). Je zult je misschien vragen waarom? Nu, de naam moet net zo makkelijk van de tong vallen als liefje, hebbes, argos, komeet, atlantic, cobra of bijenkorf. Vermijdt dus woorden die je minder gemakkelijk uitspreekt en zeker waar je je tong over breekt. Er blijven uitzonderingen. Veel bedrijven vervingen hun te moeilijke naam door een eenvoudiger. Kijk maar. C. en A. Brenninkmeier werd C&A, Dirk vd Broek werd Dirk.
- De roepnaam mag niet meer dan 7 letters hebben (het liefst 5) Des te korter het woord, des te gemakkelijker kunnen we het onthouden. Denk eens aan Tom Tom, Pepsi of Nuon. De supermarkten heten niet voor niets Plus, Deka, Dirk, Deen, Plus, Jumbo, Coop (in plaats van vroeger de Coöperatie). Amerikanen gebruiken bij hun marketing vaak de afkorting KISS, wat staat voor Keep it Short en Simple. Dat geldt ook voor jou.
- Bij een b.v. dien je bij voorkeur geen eigen familienaam te gebruiken. Het gebruik van je eigen roep- of familienaam is heel gebruikelijk bij een groot aantal beroepen. Als je bedrijf uit één persoon bestaat (jij als zzp’er) maak je het persoonlijker met “Bea’s Boeketten” of “Striessen Belastingadviezen”. Als je echter een BV start of later denkt over te gaan naar BV kan het handig zijn gelijk een zakelijke naam aan te nemen in plaats van een familienaam. Als je je bedrijf later wilt verkopen zal de naam “Jaqueline Vincento inlegzooltjes” moeilijker liggen dan “Bravo zooltjes”. Houdt het simpel
- Maak een keuze en probeer niet alles in een te krijgen. Je hebt vast meer activiteiten. Als je alles wilt vangen in een naam wordt het al snel veel te lang. Zoek een woord als Atlantic College in plaats van Atlantic Verkoop en Marketing, Training en Coaching. Richt je daarbij niet teveel op de domeinnaam want die is minder belangrijk. De roepnaam mag daarbij best iets verschillen maar vergeet niet gelijk een domeinnaam te checken.
- Verwacht niet dat je onmiddellijk een wauw-gevoel krijgt zodra je voor een naam besloten hebt. Het goede gevoel bij je nieuwe naam groeit langzaam. Geef je bedrijf en dus ook de naam dus rustig de tijd om te ontwikkelen.