Stel je hebt een goed idee. Nee, je weet het zeker. Je hebt het ei van Columbus uitgevonden, maar dan? Waar begin je? Hoe werk je dat uit? Kun je er geld mee verdienen? Waar moet je beginnen en wat zijn de valkuilen? Uitvinden is niet iedereen gegeven en maar heel weinigen hebben er ervaring mee. Daarom is de juiste volgorde van het uitwerken van je idee van groot belang.

Hier volgt een stappenplan om van een uitvinding een succesverhaal te maken.

  1. Omschrijf het idee van je zogenaamde uitvinding en bekijk dit eens kritisch. Is het in verschillende versies realiseerbaar en technisch uitvoerbaar? Is het al concreet genoeg? Laat je bijstaan door deskundigen op dit gebied.
  2. Ga na of er een doelgroep is die je zou kunnen overtuigen. Tracht ze voor je idee te winnen, zodat je het product aan deze groep of klant kunt aanpassen.
  3. Aan wie en op welke wijze denk je je idee te verkopen en is het wel uniek? Definieer het probleem dat je oplost en op welke wijze jouw idee dat gaat doen. Wat zou die gebruiker voor die oplossing over hebben?
  4. Sla eens aan het rekenen. Wat zijn de kosten voor productie bij een minimale omzet? Wat is het marketingbudget bij verkoop door derden en welke partijen zouden geïnteresseerd zijn in ontwerp, productie, marketing en niet onbelangrijk: welke rol ga jij spelen in deze? Bepaal tenslotte de verkoopprijs.
  5. Bescherm jezelf. Registreer alles, zoals domeinnaam, teksten, tekeningen bij juristen, notaris of belastingdienst. Misschien een octrooi? Laat iedereen die je erover spreekt een geheimhoudingsverklaring tekenen. Maak geen uitzondering! Let op: jouw idee kun je niet laten registreren. Wel de werking en/of de uitvoering!
  6. Fabriceer je eerste prototype en definieer wat je precies wilt laten zien om belangstellenden van je doelgroep te overtuigen naar je presentatie te komen kijken. Omschrijf vooral concreet welke oplossing jij biedt voor welk probleem.
  7. Calculeer de benodigde kosten en de tijd voor het maken van een beperkt prototype en bepaal of je dit bedrag er aan durft te besteden (ervoor over hebt).
  8. Overtuig iedereen die je erbij betrokken hebt maar laat iedereen eerst een geheimhoudingsverklaring tekenen. Toon aan een beperkt aantal mensen hoe het prototype werkt en verbeter de presentatie tot een succesvolle demo. Oefen eerst op je familie zodat je enige demo-ervaring krijgt. Laat ze vooral vragen stellen zodat je de antwoorden bij de hand hebt als het er later op aan komt.
  9. Vergeet niet professionele, commerciële en marketing hulp in te schakelen want je krijgt maar één kans. Wees heel selectief in het uitnodigen van bedrijven en personen bij de demonstratie van je prototype. Welke personen beslissen er precies over innovatie? Maak een verbluffende demopresentatie en doe dat op een overtuigende wijze.