Je hebt definitief besloten om te starten met je werkzaamheden, je activiteiten, je verkoop of je advies. Nu nog de werkruimte vinden die je als zzp’er nodig hebt. Al is het maar een rustige kamer voor jezelf als startend schrijver! De eerste gedachte die bij je opkomt is: waarom niet vanuit huis? Het antwoord is simpel: ja doen, maar er komt nog wel wat bij kijken als het tenminste een passende oplossing is voor je kantoor/werkplaatsprobleem. Gaat het bij jou om een huurhuis, dan is die garage, zolder of slaapkamer volgens de definitie van de fiscus werkruimte. In dit geval kun je alle kosten die je maakt voor de huur, de verlichting en verwarming, inrichting, verzekering enz. van de belasting aftrekken. De oppervlakte van de werkruimte is daarbij bepalend voor de aftrekhoogte. Een ruimte in je koophuis wordt lastiger.

  1. Bepaal eerst of het wel aantrekkelijk is om je eigen huis tot bedrijfsruimte te maken. Dan is je bedrijf eigenaar en bij verkoop zal (bij een grote waardestijging) de winst van het pand als winst van de onderneming worden aangemerkt, dus belasting betalen. Bij privébezit zal de winst bij de verkoop geheel belastingvrij zijn.
  2. Indien de woning niet van jou is maar van je bedrijf (aangebouwde werkplaats of atelier) mag je de onderhoudskosten wel aftrekken maar bij privébezit weer niet. Ook mag je voor de bedrijfsruimte 2% van de koopsom per jaar aftrekken als afschrijving.
  3. Het is toegestaan om 4% van de waarde van de bedrijfsruimte als huur van je inkomen af te trekken. Bedrijfsruimte komt namelijk in box 3 en de fiscus verwacht dat je 4% rente weet te maken.
  4. Indien je je pand verbouwt (bijvoorbeeld een extra aanbouw als werkplaats), dan mag je de rente niet meer aftrekken, maar je mag wel 2% per jaar afschrijven op de aanbouw en 4% van de waarde ervan als huur van je inkomen aftrekken. Voorbeeld: Je laat voor 100.000 euro een werkplaats aanbouwen. (in privé-eigendom). Dan mag je de rente (bijvoorbeeld 3%) aftrekken van je inkomen en de winst bij verkoop is voor jou privé onbelast. Als je de aanbouw in je bedrijf stopt, mag je wel 2% afschrijven en 4% van de waarde als huur van je inkomen aftrekken.
  5. Als je geen hypotheek nodig hebt en de ruimte stijgt in waarde dan ga je vermogensrendementsheffing betalen en bij verkoop staat de belastingdienst voor je deur om de winstbelasting op te eisen.
  6. Het is heel nuttig om met de belastinginspecteur te overleggen of de berekening die jullie samen hebben gemaakt volgens hem correct is want ook de mensen van de belastingdienst interpreteren de regels niet allemaal hetzelfde.

Conclusie: Om te beslissen of je moet kopen, huren of verbouwen moet je eerst veel rekenen (samen met je accountant) maar de doorslag zal waarschijnlijk geven of je het pand voor een lange of slechts een korte periode wilt bezitten of gebruiken.