Hoe boek je omzet, ja hoe verkoop je eigenlijk? Als je gaat starten is het heel goed mogelijk dat je beperkte of nog helemaal geen verkoopervaring hebt. Waar moet je nu beginnen en wat moet je wel en niet doen? Je goed voorbereiden klinkt leuk maar het komt er toch voornamelijk op neer dat je een proces doormaakt van “learning by doing”. Dit betekent dat je gewoon aan de slag gaat en je fouten maakt. Niemand zal je er op aankijken. Wel is het aan te raden om heel belangrijke prospects pas te benaderen nadat je eerst wat meer ervaring hebt opgedaan en voldoende “kostbare” fouten hebt gemaakt. Anders gaat het je misschien veel geld kosten want ervaring is het woord dat iedereen geeft aan zijn eigen fouten. Doe het daarom volgende:

  1. Ga eens kopen (zonder een shoppoholic te worden). Laat goed op je inwerken waarom de verkoper jou overtuigt als je ook tot koop overgaat. Leer te verkopen door te kopen.
  2. Ga naar de bibliotheek. Er zijn veel goede instructieboeken over verkooptechnieken. Lees er een aantal met verschillende insteek en doe er je voordeel mee. Leer veel maar kopieer niet. Gebruik een eigen stijl die past bij jouw persoonlijkheid. Het belangrijkste is: Kom relaxed en vertrouwenwekkend over.
  3. Luister naar de klant. Men geeft jou alle tijd en aandacht als mensen denken dat het gene wat je te bieden hebt ook echt waardevol of interessant voor ze is. Anders verdoen ze hun tijd niet aan jou. Vraag wat ze van je willen. Laat hun het moeilijke denkwerk doen.
  4. Ken je producten en de organisatie van de concurrentie van binnen en buiten en haal ze nooit neer maar focus op de voordelen die jouw producten bieden. Vergeet niet dat twee klanten nooit identiek zijn.
  5. Wees vasthoudend. Sommige mensen nemen ruim de tijd om een beslissing te nemen. Houd contact met ze en geef niet op.
  6. Wees zorgzaam. Denk aan de prospect als een levend persoon en niet als een opdracht die staat te wachten om geplaatst te worden.
  7. Verzeker de klant met het vertrouwen in jou en je product. Wees daarom meer meedenkend en minder doordrammend.
  8. Plaatjes zeggen meer dan woorden. Investeer in mooie plaatjes foto’s en filmpjes. Geen plaatje? Schets er dan een. Etaleren doet begeren!
  9. Organiseer introducties. Moedig klanten aan om bestaande relaties te bezoeken. Zorg voor introducties en ontmoetingen. Laat ze met elkaar praten (vooral zonder jouw erbij).
  10. Geloof in jezelf en in je product. Als je ervan overtuigd bent dat jij de beste optie bent boek je vanzelf succes. Als je uitsluitend achter zijn geld aanzit wordt het een stuk lastiger. Je moet er in geloven.