Welke punten zorgen ervoor dat je veel business krijgt? Er is lang over deze vraag nagedacht en onderzoek naar gedaan. Onafhankelijk van wat je als zzp’er doet, zijn er twee eigenschappen die je omzet kunnen verhogen. Het zijn:
De kunst van het LEREN en de kunst van het effectief COMMUNICEREN Succesvolle mensen nemen beslissingen nadat ze goed geïnformeerd zijn. Dat komt omdat ze de kunst verstaan om zoveel mogelijk informatie te vergaren. De meest succesvolle mensen weten die kennis optimaal te communiceren. Deze twee eigenschappen zijn de basis van geslaagde ondernemers. Veel mensen denken dat geld het belangrijkste is om een geslaagd ondernemer te worden, maar dat is niet zo. Ze denken: als ik eerst maar geld heb, dan krijg ik meer mogelijkheden en kan ik worden dan nu. De werkelijkheid is andersom. Wanneer je meer wordt door jezelf te ontwikkelen heb je meer in je mars, kun je meer, doe je meer en ontvang je meer. Iets worden in het leven betekent veel leren. Ervaring opdoen, wijzer worden, je ontwikkelen door tijd, geld en energie in je toekomst te steken en je talenten en potentie optimaal benutten. Benjamin Franklin zei tweehonderd jaar geleden al dat investeren in kennis de hoogste profijt en rente geeft. Zeker in de huidige informatiemaatschappij is kennis belangrijk. Bijblijven is het motto en anderen voor zijn met up-to-date-kennis. Ja, ook lang na je schooltijd. Steek daarom zoveel mogelijk op zowel van als buiten je vakgebied. Zo weet je waar je mee bezig bent. Lees goede lectuur. Begrijp je iets niet, zoek het op. Googelen kost niets. Een anonymus schreef eens: Kijken is één ding. Zien is een tweede. Begrijpen wat je ziet is een derde. Leren van wat je begrijpt, is nog iets anders. Maar je gedragen naar wat je geleerd hebt, is dat waar het allemaal om draait. Dat is wat telt. Het ook werkelijk doen. Daar gaat het om ! Alles wat je wilt bereiken gaat via andere mensen of partners. Zij kunnen je maken of breken. Zij zijn de factor die bepalen of je het gaat maken of niet. Technische kennis is belangrijk maar zonder mensenkennis en goede communicatie kom je er niet. Menselijk gedrag komt voort uit emotie. Jouw inlevingsvermogen is van belang, net zo belangrijk als je overtuiging. Slechts kennis spuien is een doodlopende weg want het verveelt de klant of je levert alle kennis aan de klant en hij hoeft er niets voor te betalen. Hier een aantal aandachtspunten voor een goed verkoopgesprek: (Ieder gesprek is verkopen!)
- Houd goed voor ogen wat het doel is van het gesprek.
- Verkrijg en behoud de aandacht.
- Luister rustig, kijk, reageer en geef feedback zonder je gelijk te halen.
- Neem ruim de tijd om de behoeften van de klant te inventariseren.
- Vraag je af wat het best passende argument is om de klant te overtuigen.
- Pas je verhaal aan de situatie aan en presenteer de juiste oplossing.
- Geef specifieke voorbeelden en laat overige argumenten achterwege.
- Wek vertrouwen en houdt het gesprek te allen tijde positief.
- Herhaal, praktiseer en oefen net zo lang tot je succes hebt.
- Vergeet niet om je indruk, kleding en uitstraling dezelfde taal te laten spreken.
- Volg het KISS-principe. Keep It Short and Simple! Des te korter, krachtiger en simpeler de boodschap, des te groter de impact!