Voor als je nog geen ervaring hebt om op een beurs of evenement te staan, volgen hier wat nuttige tips. Bekijk eens kritisch hoe anderen het doen. De opmaak van je fraaie stand wordt anders teniet gedaan door het gedrag van het stand-personeel.

  1. Begroet iedere bezoeker en bespring hem niet.
  2. Draag een badge met firma- en persoonsnaam. Zo weet men met wie men spreekt (ook gemakkelijk voor diegenen die niet zo goed namen onthouden).
  3. Ga zo zitten of staan dat je het ‘aankomend verkeer’ overziet. Daarmee krijg je snel oogcontact en herkent men jou ook gemakkelijk.
  4. Verkoop een vervolgafspraak (tenzij je aan directe verkoop doet). Vraag een kaartje en verzamel zoveel mogelijk informatie.
  5. Degene met wie je in gesprek bent, zal begrijpen wanneer je een ‘blij dat ik u zie’- signaal uitzendt naar iemand die je stand nadert. Soms kan het een elegant middel zijn om het lopende gesprek vriendelijk af te breken.
  6. Houd geen lange monologen: laat ze ook bij de ander niet toe. Een bondige gesprekstoon maakt het mogelijk snel om te schakelen.
  7. Laat het een informatie-uitwisseling zijn. De bezoeker die serieus belangstelling heeft, zal er geen bezwaar tegen hebben te zeggen wie en wat hij is en waarom en waarover hij zich oriënteert.
  8. Beurswerk is zeer vermoeiend. Als het mogelijk is, regel dan een collega en los elkaar op tijd af. Zorg dat die collega, broer/zuster of vriend(in) van jouw generatie is. Je schoonmoeder is wel beschikbaar maar NIET passend.
  9. Spreek signalen met elkaar af. Bijvoorbeeld: Zorg voor koffie. Kom erbij. Dit wordt wat. Verlos me. Let op, hier klopt iets niet .
  10. Prop je stand niet vol. Maak duidelijk zichtbaar wat je doet of verkoopt!
  11. Jij bent het visitekaartje van jouw onderneming, gedraag je dus ook zo. Kleed je beschaafd, hang niet de stoeipoes uit.
  12. Niet doen!
  • Te veel kletsen met collega-standhouders.
  • Diep in je lectuur blijven zitten, GSM’ en of ander schrijfwerk.
  • Volle asbakjes en vuile koffiekopjes laten staan en zelf eten op de stand.
  • Zwijgend een folder uitreiken. Maak er een gesprek van.

FOLLOW-UP. Maak tijd vrij voor een vervolg. Verwerk en registreer de informatie zo goed mogelijk. Maak afspraken en telefoontjes onmiddellijk en werk de documentatie en/of offertes zo snel mogelijk de deur uit. Kom je afspraken na. Drie weken later heb je waarschijnlijk wel tijd maar dan is je klant weg! Na zes weken is men jou absoluut vergeten! Follow-up is het magische woord en daar valt of staat het succes van jouw beursdeelname mee.

Tenslotte: Evalueer de resultaten.  Calculeer onmiddellijk alle gemaakte kosten (ook de lunchkosten en de gereden kilometers) en kijk na een maand of zes hoeveel opdrachten of rechtstreekse inkomsten het heeft opgeleverd. Houd daarbij ook rekening met de inkomsten die je wellicht gemist hebt omdat je gedurende de beursdagen niet je normale werk hebt kunnen doen. Maak een eerlijke evaluatie. Wat is er fout gegaan (door jou of iemand anders) en is dat een volgende keer te verbeteren? Pas dan kun je zeggen of je beursdeelname succesvol was en of het zinvol is om een volgende keer weer deel te nemen.

De kernboodschap van je positionering moet op de stand direct zichtbaar zijn.