De meeste klanten vinden al snel iets duur en zijn daarom gek op afdingen. “Ik wil korting”. Dat krijgen ze tenslotte ook op hun vakantie in het buitenland. Veel experts en zelfhulp boeken geven daarom hun lezers tips hoe zij als consument succesvol kunnen afdingen. Dat zal jij als ondernemer zeker tegenkomen. Jij wil een scherpe prijs bij jouw leveranciers en de klant wil hetzelfde bij jou. Daar kun jij als ondernemer je voordeel mee doen en door de volgende situaties te herkennen door een gepast antwoord klaar te hebben. De specialistische boodschap aan de klant luidt:

  1. Doe je huiswerk voordat je een gesprek aangaat. Ken de specificaties en de gangbare prijzen. Bel je relaties, de concurrentie en check de prijzen op internet.
  2. Benadruk alle negatieve effecten (gebruikssporen, krassen, oud- of showmodel, zonder verpakking of niet gangbare kleurstelling).
  3. Benoem waar je het ergens anders goedkoper hebt gezien, zonder te dreigen.
  4. Vraag naar de chef, die mag alleen beslissen over kortingen.
  5. Wees geïnteresseerd in een speciale prijs, vraag niet naar kortingen.
  6. Vertel over je internet ervaringen (bijvoorbeeld gemakkelijker ruilen).
  7. Vraag naar de prijs bij grotere aantallen of meerdere producten.
  8. Noem heel concreet tegen welke prijs je zaken wilt doen.
  9. Wat zijn de condities als je eventueel bereid bent om garantie in te leveren.
  10. Je bent niet geïnteresseerd in btw-aftrek en hebt geen aankoop-bon nodig.
  11. Blijf buiten het gehoor van andere klanten (de chef heeft liever geen pottenkijkers).
  12. Stuur je partner even ergens anders naar toe zodat je even onder vier ogen kunt spreken.
  13. Blijf relaxed en zie het als een spel wat gespeeld wordt.
  14. Blijf vooral vriendelijk en creëer een ontspannen sfeer, maak bijvoorbeeld grapjes.
  15. Kies een typisch stille dag en een rustig tijdstip.
  16. Onderhandel bij het scheiden van de markt of als de winkel bijna gaat sluiten. De verkoper wil liever redelijk geld vangen dan alles weer mee naar huis nemen.
  17. Onderhandel bij waardevolle aankopen (bijvoorbeeld een auto) het liefst in eind december. De dealer dient zijn aantallen te halen om zijn dealerschap te veilig te stellen.
  18. Neem de tijd om lang over het product te praten, om zo te tonen dat je echt geïnteresseerd bent.
  19. Bewaar het onderhandelen pas tot het allerlaatste en vertel dat je hem ook een goede marge gunt. Je wilt tenslotte voor beiden een goede deal.
  20. Vraag niet om korting. Vertel dat je graag zaken wilt doen maar vraag om een “speciale prijs of eindprijs”. Notaris of andere “diensten” zijn tenslotte ook onderhandelbaar!