Vroeger hadden managers het voor het zeggen. Nu moeten we onszelf leidinggeven en niemand die ons corrigeert. We zijn als zzp’er op onszelf aangewezen met de sterke maar ook de zwakke kanten. Natuurlijk zijn we wel ergens goed in maar jezelf onderschatten in deze business kan dodelijk zijn. Je bent tenslotte de directeur en koffiejuffrouw, marketingmanager en secretaresse en manusje van alles en je moet overal nog goed in zijn ook!
- Leer jezelf kennen. Leiderschap is altijd persoonlijk. Kijk niet naar de Obama’s en de Richard Bransons in de wereld, maar leer jezelf kennen. Stel serieuze vragen. Wat motiveert jou? Waarom doe je wat je doet? Is dat om mensen te helpen? Om je te ontwikkelen? Of beantwoord deze vragen eens: Waar geloof je echt in? Wat zijn jouw waarden en staan je keuzes in lijn met die waarden? Zijn die waarden en keuzes met elkaar in lijn? Zorg ervoor dat die waarden niet met elkaar in conflict komen…”
- Ontwikkel je sterke punten en repareer je fatale gebreken. Niemand is overal goed in. Ook de beste leiders blinken vaak uit in slechts enkele gebieden. Bijvoorbeeld: beslissingen nemen, mensen inspireren of richting geven. Maar ze zijn daar dan wel vaak erg goed in. Naast dat je je vooral moet richten op je sterke punten, moet je opletten dat je geen fatale gebreken hebt. Gebieden waar je erg slecht in bent, maar die wel relevant zijn voor je werk. Als een accountant niet kan rekenen of een leraar Nederlands niet foutloos kan schrijven, hebben ze een probleem. Maar wanneer de accountant zich af en toe vergist in d’s en t’s en de leraar Nederlands niet goed kan rekenen, is er niets aan de hand. Ga dus altijd direct aan de slag met je fatale gebreken.
- Durf om feedback en advies te vragen, Feedback is the breakfast of champions. Een goede tip is anderen om feedback te vragen. Niet achteraf, zoals: “Wat vond je van mijn presentatie?”, want dan krijg je zo’n antwoord als: “Leuk, erg interessant.” Daar leer je niets van. Dat vraag je vooraf. Feedback ontvangen is een kunst. Een goede tip is daarom: koppel die feedback los van de persoon. Waar feedback vooral achteruit kijkt, kijkt advies vooruit.”
- Ga voor die lastige opdracht. Uitdagende opdrachten, moeilijke situaties en harde confrontaties zorgen ervoor dat je groeit. Als je de stap van uitvoerder naar projectleider kunt maken, kom je voor nieuwe vaardigheden te staan. Delegeren, overzicht houden en collega’s aanspreken op hun verantwoordelijkheid. Zo leer je. Fouten maken horen daarbij. Een goede tip is om je doel te verleggen van presteren naar leren. Het gaat niet om wel of geen succes. Het gaat erom of je actief leert. Wie zich richt op leren, zal vanzelf presteren.
- Reflecteer, van de ervaring zelf leer je niets. Stel: je hebt een mailing verstuurd, maar daar is weinig respons op gekomen. Ligt het dan aan het tijdstip, het aanbod in de mail of het format. Of ligt het dieper? Heeft de doelgroep die deze mail heeft ontvangen geen behoefte aan het product? We zijn met z’n allen zo ontzettend druk dat we nog amper de tijd nemen om te reflecteren. Juist reflecteren op ervaringen zorgt ervoor dat je deze ervaringen omzet in nieuwe inzichten en vaardigheden en vooral dat je weet welke conclusies je hieruit kunt trekken.