Je hebt inmiddels een fair idee opgepakt en je denkt daar als zelfstandig ondernemer geld mee te kunnen verdienen. Veel kapitaal heb je niet achter de hand, dus verkoop en marketing mogen niet veel geld kosten. Hoe pak je dat aan? Je bent heel goed in taarten bakken, het handwerk dus, maar nu is het tijd dat je niet je handen maar je hersens gaat gebruiken en nadenkt over hoe je het wilt aanpakken. Tijd voor een denksessie dus. Maar je hebt toch al een succestaart, dus waar moet je dan nog over nadenken, zul je zeggen. Goed het product is er maar om een product echt in de markt te zetten, komt er meer bij kijken dan een ‘aardige’ bakker zijn. Wie, wat, waar, waarom, hoe etc. Wie gaat je product kopen, wat precies koopt hij en wat wordt hij er wijzer van, waar gaat hij het kopen en waarom zou het moeten kopen. Last but not least: wat gaat het hem kosten? Vragen waar jij binnenkort een antwoord klaar voor moet hebben. Dat zul je nooit allemaal in een keer goed hebben maar er is niets mis mee om van idee of mening te veranderen. Als je na je denksessie nog steeds geen idee hebt, zal je in ieder geval komen waar je naartoe wilt. Dat nadenken hoef je niet alleen te doen. Praat erover met anderen. Met ondernemers, boekhouders, familie. Vraag wat ze ervan vinden en of ze ideeën hebben hoe je het aan kunt pakken. Ontwikkel daarna een marketingplan. Dat kun je alleen doen nadat je je strategie bepaald hebt. Daarbij dien je het volgende stappenplan te doorlopen:

  1. Ga eerst eens na wat je precies met je activiteit wilt doen en of het klaar is voor de markt.
  2. Onderzoek of er kansen liggen voor jouw product of activiteit en wat precies je doelgroep kan worden. Bepaal je positie. Vind je een nichemarkt met marge of word je de goedkoopste van het land?
  3. Bepaal wie je potentiële klant is. Wat wordt je vertrekpunt en hoe denk je potentiële afnemers te benaderen?
  4. Waar denk je je prospect te vinden en heb je nagedacht over hoe je hem gaat benaderen?
  5. Heb je nagedacht over wat jouw boodschap is en hoe je die uitdraagt? Een verhaal waar een prospect nieuwsgierig van wordt.
  6. Wat ga je doen om gratis in de pers te komen? Wie kun je benaderen en heb je al een nieuwsfeit klaarliggen of moet je nog wat samenstellen?
  7. Beslis welke ondersteunende middelen je beschikbaar hebt die je zou kunnen inzetten.
  8. Vind een weg om actieve zoekers naar je website te leiden en ze nieuwsgierig te maken naar je aanbiedingen.
  9. Bedenk hoe je aan nieuwe klanten kunt komen via netwerken, marketingacties, voordeelaanbiedingen, beurzen of via referenties.
  10. Je huidige klanten zijn de beste klanten. Het is tienmaal zo duur om nieuwe klanten te werven dan je huidige klanten te behouden. Vind een methode om meer omzet te boeken bij je huidige relaties.