Gebruik je communicatieve eigenschappen door vriendelijk te zijn en vooral te blijven! Niet iedereen krijgt eenvoudig relaties. Sommigen zeggen dat ze daar best moeite mee hebben. Daarom noemen we hier een aantal belangrijke punten over hoe je een (verkoop)relatie opbouwt en behoudt. Ga oefenen en vooral: onthoud deze punten:
- Toon werkelijke, oprechte interesse en waardeer de ander. We noemen oprechte interesse omdat gespeelde interesse door een relatie onmiddellijk opgemerkt wordt.
- Actief luisteren. Voor een groep mensen (en daar hoort een aantal vrouwen zeker bij!) is luisteren niet hun gewoonte. Ze praten voornamelijk en als je praat, luister je niet! Stimuleer de ander om te praten (bijvoorbeeld over zijn passies) en luister met aandacht.
- Zorg dat de ander zich goed voelt. Glimlach tegen je relatie. Geef de ruimte om zijn verhaal te doen en veroordeel hem nooit. Zorg dat hij zich belangrijk voelt.
- Houd geen verkoopverhaal maar zorg dat je bij de ander een behoefte oproept. Blijf respectvol.
- Wees en blijf altijd vriendelijk! Onder alle omstandigheden, ook al krijg je slecht nieuws en weet jij je teleurstelling nauwelijks te onderdrukken.
- Relatiegeschenken kunnen een positieve bijdrage leveren bij het in stand houden van een goede relatie c.q. het starten van een nieuwe zakelijke relatie. Met geschenken ontvangen, hebben wij mensen over het algemeen weinig problemen. Zo ook onze potentiële afnemers. Vaak kan het bijdragen aan de start van een succesvolle reclamecampagne.
- Let op dat je geen te grote/dure gadgets weggeeft. Alles mag maar maak het niet te bont. Veel bedrijven ervaren relatiegeschenken als een vorm van omkoping en hebben een standaardpolicy ten aanzien van het accepteren van geschenken van hun leveranciers. Natuurlijk hoef je het bij consumenten niet zo nauw te nemen. De wet schrijft tegenwoordig niet meer voor waar je je aan te houden hebt. Zorg dat je gift een relatie heeft met je product of dienst.
- Misschien is de uitdrukking: ‘afgestemd op je doelgroep’ de juiste uitdrukking. Je mag altijd cadeaus weggeven als er maar geen aankoopverplichting aan verbonden is.
- Een presentje na aankoop mag altijd natuurlijk, zolang maar goed duidelijk is wat de voorwaarden van dat presentje zijn. Aan jou de plicht dat wettelijk te communiceren! Let op: bij accijnzen, geneesmiddelen en assurantiën bestaan wettelijk beperkende regels omtrent giften.