Succesvol zaken doen lijkt eenvoudiger dan het is. De eerste opdrachten lijken van vrienden, familie en bekenden wel te komen. Daarna wordt het moeilijker. Meestal zeggen we dat de starter het eerste jaar wel door komt maar dat hij het tweede jaar zich pas moet bewijzen. Vervolgopdrachten krijgen bij je allereerste gebruikers betekent dat ze je echt als leverancier accepteren. Zakelijk scherp blijven, producten en prijzen aanpassen waar nodig en vooral kansen zien en benutten. Dat moet  je devies worden maar het succes hangt puur af van jou als ondernemer. Bij een groot aantal zaken moet je de puntjes op de i zetten. Een van de belangrijkste punten is je debiteur!

Laat debiteuren op tijd betalen. Dat klinkt heel logisch maar de praktijk is anders. De eerste fout die je namelijk maakt is dat je niet onmiddellijk reageert als een betalingstermijn is overschreden. Als die termijn vier weken is en je doet niets zal de debiteur steeds langer wachten met betalen omdat hij weet dat je niet snel reageert en dit gaat zo van kwaad tot erger. Vergeet één ding niet: Niet betalende klanten zijn de belangrijkste oorzaak van de financiële ondergang van een onderneming. Niet betalende klanten leveren een aanslag op je liquiditeit. Het gevolg is dat jij hetzelfde gaat doen. De belastingdienst verwacht wel dat je de Omzetbelasting op tijd betaalt en als je dan het betalen aan je leveranciers ook uitstelt komt het einde van je onderneming snel in zicht. Vreemd toch, je draaide net zo lekker.

Debiteurenbeheer dient jouw prioriteit nummer één te zijn en omvat de volgende acties:

  1. Vertrouw nooit iemand op zijn mooie verhaal en blauwe ogen.
  2. Check je debiteur altijd, via bank, zakenrelatie, Kamer van Koophandel of b.v. Craydon is een boel nuttige informatie te verkrijgen. Kijk ook bij reviews.
  3. Stel factureren niet uit maar stuur je rekening op tijd.
  4. Wees alert op de betalingstermijn.
  5. Wees branie. Bel je klant en vraag om je geld. Financiële problemen bij je debiteur laat zich het eerste zien doordat hij jou te laat betaalt.
  6. Bekijk of bij een klant met deelleveringen ook deelbetalingen mogelijk zijn.
  7. Overweeg in het geval dat je geen tijd (of zin) hebt achter je debiteuren aan te gaan om een kredietverzekering of een factoringmaatschappij in te schakelen. Bij factoring nemen ze voor een klein percentage van het factuurbedrag het innen van je over en betalen aan jou. Zo heb je er geen omkijken naar.
  8. Bekijk of er met belangrijke klanten afspraken te maken zijn over meerdere betalingstermijnen. Je zou extra korting kunnen geven bij een korte betalingstermijn.
  9. Wees niet te flexibel. Schakel na acht weken een incassobureau of jurist in. Natuurlijk vind je dat niet leuk maar het is je lijfsbehoud. Als de klant moeite heeft met betalen hoef je ook niet te lief tegen hem te zijn want hierna wil je dit bedrijf toch niet meer als klant.
  10. Zakelijk moet je soms ook hard kunnen zijn. Dat is niet onvriendelijk maar zakelijk. Zo gedraagt je leverancier zich ook tegenover jou!