Iedereen die geld leent staat geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel. Dat zijn er in Nederland zo’n 11 miljoen. Ieder persoon die een hypotheek, lening of GSM-abonnement afsluit wordt daar geregistreerd. In dat bestand, het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) staan alle betalingsverplichtingen die consumenten op overeenkomsten hebben en niet alleen diegene waarbij betalingsproblemen zijn ontstaan. Hypotheken zijn in principe niet bekend. Deze wordt pas gemeld als je een betalingsachterstand hebt van langer dan 120 dagen. Wie zijn de deelnemers achter de BKR die toegang hebben tot jouw betaalgedrag? De deelnemers zijn alle banken en financieringsinstellingen, creditcardmaatschappijen, telefoonmaatschappijen en postorderbedrijven. Let op: niemand anders. De deelnemers kijken of je betaalgedrag aanleiding geeft om jou als klant te weigeren. In dat geval verkrijg je geen hypotheek of zelfs geen GSM contract van 10 Euro per maand. Ben je een bedrijf, dan zullen leveranciers en financiers je betaalgedrag checken bij o.a. Craydon te Rotterdam. Als ZZP’er is de kans groot dat men eerst bij de BKR gaat informeren. Alle leningen of GSM abonnementen van de laatste vijf jaar blijven daar staan. Met betrekking tot zo’n lening weet men dan ook alles. De aanvang, leenbedrag, betalingsgedrag en einddatum. Leningen die korter lopen dan drie maanden en leenbedragen onder de Euro 500 of boven de Euro 170.000 worden in de regel niet geregistreerd. Studiefinanciering DUO valt er buiten.  Hier de antwoorden op je vragen:

  1. BKR registratie betekent een overschrijding van je kredietlimiet op een simpele betaalrekening, een creditcard of een gsm-abonnement.
  2. Na beëindiging of aflossing blijven de gegevens nog vijf jaar staan in het bestand. Indien je je aan je betalingsafspraken houdt is er niets aan de hand.
  3. Er volgt een waarschuwing van de BKR als je “enkele maanden over tijd” bent. Het gaat hier over de te late periode. De hoogte van de betalingsachterstand doet er niet toe. Zelfs bij 12 Euro betalingsachterstand bij de KPN.
  4. Voor jou als ZZP’er kan zo’n registratie heel vervelend uitpakken. Het is daarom erg belangrijk om niet geregistreerd te staan. Indien je dat wel bent is het zaak om daar zo snel mogelijk vanaf te komen.
  5. Hoe weet je of je voorkomt in het BKR? Normaliter weet je dat zelf niet maar als je twijfelt is het nuttig dit op te vragen. Op inzage heb je recht en kan via elke willekeurige bank aangevraagd worden. Ook als je geen klant bent.
  6. Je kunt daar een aanvraagformulier invullen en na zeven dagen worden de gevraagde gegevens naar je opgestuurd. De kosten hiervan bedragen E 4,95.
  7. Let op. Er kunnen fouten voorkomen. Zo kan een foutieve factuur van bijvoorbeeld KPN welke je uiteraard niet betaalt toch tot registratie leiden. Hierdoor is het onmogelijk om bij een ander een gsm-contract af te sluiten
  8. De BKR zelf kan niet jouw gegevens wijzigen. Pas als in dit voorbeeld KPN de registratie wijzigt worden je gegevens verwijderd.
  9. Mocht je toch ten onrechte in de BKR genoteerd staan, dan kun je altijd naar de Geschillencommissie BKR stappen en een rectificatieverzoek doen. Je kunt protest aantekenen tegen registratie bij de BKR via het downloaden van een voorbeeldbrief op geldenrecht.nl/bkr