Doe je huiswerk en werk mee. Dat is het devies als je de boodschap krijgt dat de belastinginspecteur langskomt. Meewerken is in je eigen voordeel want als je onvoldoende informatie geeft, zal de inspecteur naar eigen inzicht een aanslag maken en dat pakt nooit beter uit! Het is aan jou om te bewijzen dat de opgelegde aanslag incorrect is en dat is altijd moeilijker.
Je hebt informatieplicht maar dat betekent niet dat je op alle vragen antwoord hoeft te geven. Ook zwijgen is toegestaan. Let op, gesteggel met de belastingdienst laat je altijd over aan een deskundige (boekhouder, accountant, belastingadviseur/fiscalist).

Voor de belastingdienst is niets veilig. Indien de inspecteur aan je boekhouder informatie vraagt over jouw activiteiten is hij verplicht deze over te dragen. Er geldt hier geen geheimhoudingsplicht. Wel moet hij jou hiervan op de hoogte stellen. Als hij vragen stelt over een collega-ondernemer ben je verplicht naar waarheid te antwoorden! Bijvoorbeeld als er iets ondershands verhandeld is. Wat mag hij vragen? Dat kan van alles zijn. Hij is vooral geïnteresseerd in jouw onderneming en je cijfers, hij vergelijkt je cijfers met die in de branche. Het kan zijn dat hij iets vreemds gevonden heeft bij een collega-ondernemer. Hij is aan de inkomstenkant geïnteresseerd in de omzetbelasting en aan de kostenkant of privékosten gedeclareerd zijn die niet bij de onderneming horen. Dat kan een bekeuring zijn die op de zaak is geschreven maar wel parallel moet lopen aan je rittenadministratie maar ook een bon van een privé kerstdiner. Voor de belastingdienst zijn zulke dingen eenvoudig te controleren. Dat doen ze bijvoorbeeld door de overzichten op te vragen van leasemaatschappijen en tankpassen. Als je personeel hebt, is hij vooral geïnteresseerd in de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Doe goed je huiswerk. Bij de meeste controles gaat het vooral om zaken als voorraadwaardering, methode van winstbepaling, snelheid van afschrijving, berekening van pensioenvoorziening, representatiekosten, btw, enzovoort. Houd alle papieren bij de hand want de belastinginspecteur houdt er niet van om jouw archieven door te spitten omdat jij je zaakjes niet op orde hebt (zoals veel zzp’ers). Hier heb je een lijst om af te vinken of je alles bij de hand hebt:

  1. verkoopfacturen en inkoopbonnen
  2. kasadministratie
  3. bankafschriften
  4. specificaties over de vorderingen, schulden, voorzieningen, voorraden en passiva en activa
  5. alle overeenkomsten (huur-) en andere verplichtingen
  6. agenda’s en rittenadministratie
  7. de complete privé-administratie van de laatste jaren
  8. alles wat je aan inkoop- en verkoopadministratie hebt in je financiële pakket of andere computeropslag
  9. notulen over belangrijke beslissingen (bijvoorbeeld contracten met financiers)
  10. jaarverslagen en balansen van de laatste 5 jaar
  11. gebruiksaanwijzing softwarepakket

Zorg voor voldoende koffie!