Manage the downside, upside will take care of itself, wat zoiets zeggen wil als: Beperk je risico’s voor als het slecht gaat, als het goed gaat, hoef je er weinig aan te doen. Dan rolt de zaak vanzelf.

Stel, je financiële resultaten houden te wensen over. Het gaat minder goed dan gehoopt en je financiële basis lijkt te smal. Met andere woorden: je komt geld te kort en besluit om met de bank/financier te gaan praten. Zorg dan dat je beslagen ten ijs komt. Je hebt je cijfers op orde en kent ze goed. Niets is zo erg voor een financier als een ondernemer aan zijn bureau die roept dat hij geld tekortkomt, zonder dat hij zijn huiswerk gemaakt heeft. Meestal zal de bank je nee trachten te verkopen bij een financieringsaanvraag maar laat je niet te snel afschepen bij het verkrijgen van een faire deal. Maak (samen met je accountant) een analyse van de resultaten en van je sterke/zwakke punten en bedreigingen. Toon ook hoe je je risico’s kunt beperken en daarmee de risico’s van de bank beperkt! Doe het volgende:

  1. Bekijk eerst je debiteuren kritisch. Het is de snelste manieren om aan geld te komen. De meesten van ons zijn te verlegen om hard op te treden tegen slechte of trage betalers. Vergeet niet dat het de belangrijkste reden is dat starters het niet redden. We zijn te bang om onaardig gevonden te worden of dat ze ons daarna de business niet meer gunnen. Kun je het echt niet? Laat dan de boekhouder, incassobureau of jurist het doen. Jouw geld MOET binnenkomen.
  2. Werk een betalingsregeling uit met je crediteuren. Ze zijn heus wel gewillig. Het moet wel serieus zijn natuurlijk want je kunt dit spelletje niet iedere week spelen. Denk eraan: als je failliet gaat, krijgen ze niets! Maak je probleem bespreekbaar en onthoud: voor hen is 50% veel en veel beter dan GEEN geld!
  3. Verkoop alles wat je over hebt en verkoopbaar is. Alle apparatuur/ voorraad en de auto die je kunt missen, kunnen de deur uit. Uitsluitend datgene wat echt en echt nodig is om geld mee te verdienen behoud je. Verkoop eventueel machines, auto’s of bedrijfspand en lease het terug. (Sale- en leaseback-constructie).
  4. Overweeg geen uitbreiding. Veel starters overwegen juist hun business verder uit te breiden wanneer het niet loopt. Als appels slecht verkopen doen we er toch pinda’s bij? Misschien lopen die wel, het is het proberen waard? Stoppen kan altijd nog. FOUT. Door onverantwoord uit te breiden, maak je de problemen groter en is het zonneklaar dat noch appels, noch pinda’s de zaak gaan redden. Zoek de oorzaak van je probleem en vergroot die niet door op meer paarden te wedden.
  5. Beperk de kosten. Te veel starters vergeten hun kostenplaatje. Zit er bovenop en check waar je geld naartoe gaat door een efficiënte administratie bij te houden. Weet waar je het geld aan uitgeeft en snijd in de kosten zoveel waar mogelijk.
  6. Overweeg een slechtnieuwsscenario. Maak een survivalplan in het geval dat het ergste je overkomt. Zet dat plan op papier. Wellicht toch terug naar de zolderkamer i.p.v. een kantoor of misschien twee dagen per week weer in loondienst om de zaak te redden? Overweeg alles en bespreek het met je partner of met anderen. Wees er open over, dan verras je jezelf en anderen niet. Als je op morgen op straat staat, ben je te laat.
  7. Blijf positief denken. Zodra je negatief begint te denken, verlies je de grip op je business. Vergeet niet dat elke zaak door moeilijke tijden is gegaan. Iedere zeiler weet dat hij bij elke oceaanoversteek minimaal een zware storm zal tegenkomen en daar houdt hij rekening mee. Walt Disney vroeg niet één bank om hulp bij de financiering van Disney World, hij kreeg honderd maal nul op rekest, maar ging door totdat hij slaagde. Edison lukte het maar niet om een gloeilamp te maken maar hij bleef erin geloven. Uiteindelijk had hij succes. Maar er knapten wel eerst 3000 lampen voordat ze heel bleven. Volharden en geloven in je product. Zelf positief blijven en tegen je medewerkers en je klanten. Alles is tijdelijk. Zelfs moeilijke tijden.
  8. Laat je bedrijf doorlichten. Zoek een adviseur en licht samen met hem/haar de zaak door. Alleen ben je niet objectief genoeg. Dikwijls is een faillissement te voorkomen. Een aantal ondernemers heeft geen idee wat er werkelijk in de zaak gebeurt. Verlies in plaats van winst of veel te lange betalingstermijnen. Bij het doorlichten dient het om vier punten te gaan:
  9. De symptomen in kaart brengen. Hoe staat het met de liquide middelen en met het werkkapitaal?
  10. Symptomen bestrijden. Is er ergens een deal te maken om op zeer korte termijn aan geld te komen?
  11. Oorzaken analyseren. Waardoor komen we in de problemen? Te weinig marge? Geen adequate marketing of verkoop.
  12. Verbeterpunten benoemen. Pasklare verbeterpunten moeten aangeven waar onmiddellijk winst te behalen valt zodat de zaak alsnog gered kan worden.

 

Het hoeft nog niet te laat te zijn. De fouten die je gemaakt hebt waardoor je over de kop bent gegaan, maak je later nooit meer. Het kan de perfecte start zijn voor een nieuwe onderneming.

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg