Niet iedereen maakt eenvoudig relaties. Sommige mensen bekennen dat ze daar best moeite mee hebben. Ook kun je net als privé, zakelijke relaties altijd weer verbeteren. Gebruik daarom je sterke eigenschappen door als vriendelijk mens over te komen en dat vooral ook te blijven! Ik noem ik hier de vijf belangrijkste punten hoe je een (verkoop) relatie opbouwt en vooral behoudt. Oefen net zolang totdat je ze automatisch toepast.

Hoe maak je van een klant een relatie? Daar zijn de vijf B’s van klantrelatie voor uitgevonden! Het zijn achtereenvolgens:

  1. Bereidheid Laat zien en merken dat je immer bereid bent hem te helpen om aan zijn noden te voorzien en dat je hem waardeert als klant.
  2. Betrouwbaarheid Bewijs aan de klant dat je een betrouwbare partner voor hem wilt zijn. Houd je aan je afspraken, beloftes en levertijden. Vergeet niet dat alleen vertrouwen verkoopt.
  3. Bekwaamheid Laat merken dat je bekwaam en deskundig in je vak bent en dat hij daarop kan vertrouwen.
  4. Bereikbaarheid Doe alles om snel en goed bereikbaar te zijn. Heb een goede telefoon beschikbaar. Laat deze doorschakelen of werk met een telefoonservice die alle telefoontjes of mails voor je afhandelt.
  5. Betrokkenheid Laat merken dat je betrokken bent bij ontwikkelingen van zijn bedrijf. Toon interesse en denk mee met zijn problemen door interesse te tonen en constructieve suggesties te doen.

Daarnaast is het ook van belang dat je de volgende vijf eigenschappen ter harte neemt, nee in meer dan ruime mate toepast!

  1. Werkelijk oprechte interesse Toon waardering in datgene wat de ander vertelt. We noemen hier oprechte interesse omdat gespeelde interesse door een relatie onmiddellijk opgemerkt wordt.
  2. Blijf actief luisteren. Voor een groep mensen (en daar hoort aantal vrouwen zeker bij!) is luisteren niet hun gewone doen. Ze praten voornamelijk en als je praat luister je niet! Stimuleer de ander om over zichzelf te vertellen (bijvoorbeeld over zijn passies) en luister.
  3. Zorg dat de ander zich goed voelt. Glimlach tegen hem. Geef hem de ruimte zijn verhaal te doen en veroordeel nooit. Zorg dat hij zich belangrijk voelt.
  4. Houd geen verkoopverhaal. Zorg dat je bij de ander een behoefte oproept. Blijf respectvol en wijs de ander uitsluitend indirect op vergissingen.
  5. Wees en blijf altijd vriendelijk!. Sympathiseer met de ander en vermijd discussies. Wees hoffelijk onder alle omstandigheden, ook al ontvang je slecht nieuws of geen opdracht. Veroordeel niemand.