Besef dat je nooit zaken doet met een bedrijf. Nee je praat altijd met een persoon. Die persoon geeft jou aandacht, een opdracht en betaalt je. Het is zaak dat je goed beseft dat je alleen zaken doet met mensen en die willen met respect behandeld worden. Hij is dus geen prooi die jij met de opdracht binnenhaalt. Het is een persoon die jou wat gunt. Die persoon verdient jouw volle aandacht op een manier die jij ook wilt ontvangen. Behandel hem dus als jezelf: tijd en aandacht aan hem besteden en gelijkwaardig behandelen. Vriendelijk, dienstbaar en altijd betrouwbaar. Eigenlijk net als een vriend. Niet meer en niet minder. Dat laat je zien door attent te zijn. Denk vanuit zijn positie, want: alleen de klant is belangrijk, niet jij.  Neem daarom de volgende regels in acht:

  1. Een klant bellen doe je vooral onder werktijd. Informeer dus altijd of het gelegen komt dat hij jou te woord staat
  2. Neem goed de tijd om het werk voor de klant af te maken. Laat niets liggen voor later, als je misschien meer tijd hebt            
  3. Laat bij het mailen naar de klant zien dat je meedenkt over zijn bedrijfsvoering
  4. Indien je in het dagelijks leven iets tegenkomt dat interessant kan zijn voor je klant, informeer hem dan. Stuur bijvoorbeeld een linkje door van een lees-tip of site. Ga er vanuit dat de klant deze info gemist heeft en attendeer hem erop
  5. Zorg goed voor je klant en bereid zijn bezoek aan jou goed voor. Regel een parkeerplaats (of kaart), weet wat hij drinkt en wat hij leuk vindt
  6. Als je met een klant een verkoopgesprek hebt neem dan geen telefoontjes aan en kijk ook niet welke app jou nu weer lastig valt. Zet je mobiel uit en leg hem weg. Anders laat je zien dat andere zaken belangrijker zijn dan hij. Je kunt natuurlijk van te voren om een enkele belangrijke uitzondering vragen.
  7. Wees attent bij ontvangst van internationale gasten. Regel een ophaaldienst van de vlucht en boek hotelkamers in een goed hotel! Denk aan meereizende partners
  8. Denk aan de klant in de vorm van vriendschap met je beste vriend waarbij aandacht, respect en gelijkwaardigheid vanzelfsprekend zijn. In dit geval een zakelijke vriendschap
  9. Behandel een klant als een functioneel vriend (een gelijke). Niet als een koning want de slogan “de klant is koning” is geen onzin. Je mag je dienstbaar opstellen zonder je eigenheid te verliezen. Richt je tot de ander om er voor hem te zijn zonder je nederig te gedragen
  10. Handel altijd betrouwbaar. Bedrog komt zo wie zo uit. De waarheid wordt meer gewaardeerd dan draaigedrag. Betrouwbaar gedrag gaat langer mee
  11. Houd de klant altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op je vakgebied evenals de laatste snufjes van je productenpakket
  12. Houd je aan je beloftes. Het lijkt een overbodige opmerking maar attent zijn valt of staat met je beloftes. Lukt het niet je beloftes waar te maken? Zeg dat dan eerlijk. Dat zal hij niet leuk vinden maar wel begrip voor hebben .