De echt succesvolle ondernemer bezit het vermogen om goed te luisteren en verstaat de kunst de werkelijke behoefte van de klant goed in te schatten. Daarbij beheerst hij een aantal essentiële eigenschappen zoals: sociale vaardigheden, motivatie, empathie, zelfbeheersing, zelfrespect, doorzettingsvermogen en kansen pakken maar geen uitstelgedrag. Hierbij verklaren we verklaren deze begrippen:
- Werk aan je sociale vaardigheden. Onder sociale vaardigheden verstaan we niet alleen het vermogen om relaties aan te gaan maar ook het opbouwen van netwerken en het kweken van een prettige verstandhouding met anderen om gemeenschappelijke belangen te vinden. Het vermogen om samen gelijke standpunten in te nemen, is van belang als je met succes relaties wilt onderhouden. Op deze manier kun je op profijtelijke basis problemen de baas zijn. Een open en positieve inslag is onontbeerlijk.
- Zorg voor een grote motivatie. Motivatie is de gangmaker voor je activiteit en staat los van enig financieel gewin. Het geeft doorzettingsvermogen en energie om iets groots te verrichten en brengt je tot prestaties die niemand (inclusief jijzelf) ooit van je had verwacht. Motivatie zorgt er ook voor dat je hartstocht kunt overbrengen op andere mensen. Zo zullen jouw bevlogenheid en plezier niet alleen overslaan op je klanten maar ook op je privé- en zakelijke relaties. Deze eigenschap is voor een ondernemer van grote importantie.
- Toon empathie. Empathie is de kunst om de staat van emotie waar een ander in verkeert op de juiste waarde in te schatten en de ander dus op een passende manier te benaderen. Het gaat om het luisteren naar en aanvoelen van de behoeftes waarbij je laat merken dat die behoeftes op dat moment even meer tellen dan die van jou. De wijze waarbij jij met je klant omgaat, bepaalt de reputatie die jij opbouwt.
- Zorg voor een grote zelfbeheersing. Zelfbeheersing houdt in dat je onder moeilijke omstandigheden je kalmte weet te bewaren. Met andere woorden, je hoofd koel houden. Het betekent dat je stemmingen als woede, verdriet, angst en koppigheid in toom weet te houden en weet om te zetten in iets goeds. Het houdt ook in dat je een (te) snel oordeel opschort en nadenkt alvorens een oordeel te vellen en niet onmiddellijk tot actie overgaat.
- Stel geen zaken uit. Uitstellen is de duivel onder het hoofdkussen van de ondernemer. Leer aan dat het woord uitstel niet past bij de zzp’er en dat het funest is voor je business. Het houdt in dat je de verantwoordelijkheid van ondernemen niet aankan. Uitstel is nergens goed voor, leidt tot afstel en op termijn tot faillissement. Schrap het woord uit je woordenboek. Natuurlijk zijn er veel klussen die je graag aan een ander overlaat of in de prullenbak wilt deponeren. Doe ze onmiddellijk en je hoeft er daarna niet meer tegenop te zien. Belangrijke zaken, zoals je kinderen, moeten à la minuut worden afgehandeld, maar ook op zakelijk vlak mag je niet alles voor je uitschuiven. Wat gedaan is, is maar gedaan en daar hoef je niet meer als een berg tegenop te zien. Het ligt morgen niet weer op je bureau bij de afdeling ’te doen’.
- Toon doorzettingsvermogen. Vasthoudendheid is een van de belangrijkste eigenschappen van een zzp’er. Niets van je business komt vanzelf je deur binnen. Je zult er wat voor moeten doen (en laten). Dat betekent dat je leert omgaan met tegenslagen en dat je je er doorheen zet. Heus, met tegenwind leer je beter zeilen! Je kent toch wel die oude spreuk: Je kunt de windrichting niet veranderen maar wel de stand van je zeilen wijzigen.
- Zelfrespect tonen. Zelfrespect is het gevoel van eigenwaarde en geeft aan in hoeverre je in jezelf gelooft en jezelf accepteert. Het laat zien hoe goed je je voelt en hoe waardevol je bent. Het is een vorm van hoe je naar jezelf kijkt, een zelfbeeld dus. Je omgeving en andere mensen versterken je zelfrespect. Door een gezonde dosis zelfrespect ben je niet ontvankelijk voor kritiek van anderen en ga je er ook niet zwaar onder gebukt als je een keer een fout begaat. Daardoor tob je minder en heb je minder snel ergens spijt van.
- Pak je kansen als ze zich voordoen. Indien je met je bedrijf een prima boterham verdient aan een service of product denk je misschien dat je daar het alleenrecht op hebt, maar dat is niet zo. Juist als je denkt dat iemand dominant in de markt is, liggen er mogelijkheden voor anderen. Grote kans dat een ander zo succesvol is dat hij gebieden van de markt niet aanboort of vergeet. Dat geeft jou de kans daarop in te springen.