Indien je van start gaat met een activiteit binnen de detailhandel is de locatie een belangrijk concurrentiewapen. Indien je iets wilt produceren of een groothandel begint is de locatie van je vestiging van weinig belang. Een goedkope locatie die makkelijke toegankelijke aan- en afvoermogelijkheden heeft met goede parkeergelegenheid maakt al snel een goede kans. Ook het uiterlijk van de vestiging speelt geen grote rol. Als je echter zelf je je producten aan de man gaat brengen via een winkel, dan spelen er een boel zaken waar je rekening mee moet houden. Indien je onderneming niet afhankelijk is van een aantrekkelijke winkellocatie binnen de regio zoals: kapster, fysiotherapeut, belastingadviseur of schoenmaker waarbij de klant wel de moeite neemt om naar je toe te komen speelt het dus geen rol maar start je een winkel in olijven of sokken is het handig dat men jou bij het winkelen tussen de andere klantentrekkers tegen komt en zo aan jouw producten wordt herinnerd. Toch vestigt een notaris of jurist zich niet op een bedrijventerrein terwijl je daar wel speciaal naar toe rijdt. Ander voorbeeld? Groente van de boer verkoop je vanuit een boerderij en niet vanuit een appartement. Je pand moet dus voldoen aan de verwachting die men erbij heeft. Binnen de detailhandel spreekt men dikwijls van een locatie formule. Bij die formule zijn drie zaken belangrijk:

Het assortiment bepaalt of je in een drukke of afgelegen winkellocatie moet zitten                                                      De doelgroep speelt een belangrijke rol. Een snoep- of speelgoedwinkel wil graag in een winkel in een kinderrijke buurt                                                                                                                                                                                                      De marktpositie heeft ook invloed. Indien je in de bovenkant van de markt gaat zitten wil je als klant niet op bezoek komen in een achterstandswijk                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               De klant vindt het helemaal niet erg als winkels met hetzelfde assortiment vlak bij elkaar liggen. Het werkt juist klantversterkend als een paar schoenenwinkels elkaars buren zijn. Dan hoeft men niet de buurt door als men bij de eerste niet slaagt. Waarom denk je dat alle meubelzaken aan een woonboulevard liggen en alle doe-het-zelfzaken bij elkaar? Trouwens, wat denk je van garagebedrijven?  Let dus bij het zoeken naar een vestigingsplaats op de volgende aspecten:

  1. Het totale vloeroppervlak, winkel- en magazijnruimte
  2. Herkenbaarheid en zichtbaarheid
  3. Bereikbaarheid voor klanten. Is er openbaar vervoer en gratis parkeergelegenheid
  4. Bereikbaarheid voor leveranciers (laden/lossen), ook achterom?
  5. Aanwezigheid van klantafstotende bedrijven, bijvoorbeeld door stankoverlast zoals tankstation, patatkraam of vishandel
  6. Aanwezigheid van klant aantrekkende bedrijven als warenhuizen of supermarkten
  7. Gelden er speciale belastingtarieven of zijn er misschien subsidiemogelijkheden?
  8. Hoe staat het met de veiligheidseisen zoals sprinklerinstallatie en toegankelijkheid van de brandweer of ambulance? Is er de vereiste nooduitgang aanwezig?
  9. Laat het bestemmingsplan verbouwing of uitbreiding toe?