Als je net voor jezelf begint, is het super belangrijk om scherp op de kosten te letten. Alles wat je door anderen kunt laten doen, kost geld. Dus overweeg je om zoveel mogelijk zelf te doen. Je hebt toch uren over. Om kosten te besparen, doen veel starters de inkoop, transport, facturatie en administratie zelf. Je aangifte voor belasting deed je vroeger toch ook zelf? Maar als dat ten koste gaat van betaald werk, is het beter om dat werk uit te besteden. Hier even wat hulp bij je keuze:
- Weet waar je aan begint Veel starters hebben weinig kennis van financiële zaken. De administratie doen zonder ervaring of kennis zal in verhouding veel tijd kosten. Bovendien zijn de bank en de belastingdienst veel wantrouwender bij een amateur dan bij een professional die de geld- en belastingzaken voor je regelt.
- Wat past het beste bij jou? Voor een zzp’er die start als adviseur met voornamelijk kantoorwerk en slechts 1 à 2 rekeningen per maand maakt, is de keuze niet moeilijk. Maar voor een fysiotherapeut met honderden (verschillende soorten) facturen ligt dat heel anders. Ook de financiële administratie wordt daardoor een stuk ingewikkelder.
- Niet declareerbare uren Alle uren die je niet kunt declareren, zijn verloren uren. Alle uren die je besteedt aan telefonische acquisitie, je eigen advertenties ontwerpen, je website of je administratie zijn uren die je beter kunt besteden. Doe dat dan ook. Het zijn zaken die je in ieder geval moet overwegen uit te besteden, zodat je je echte werk kunt doen. Of dat nu masseren, schilderen, timmeren of programmeren is.
- Overweeg een online boekhouding Er is een scala van administratieve (goedkope) softwarepakketten beschikbaar. Met sommige kun je facturen maken die automatisch geboekt en verwerkt worden. Een boekhoudprogramma geeft je inzicht in de inkoop en onkosten, zorgt voor een btw-aangifte en stelt een winst- en verlies- of jaarrekening op.
- Zelf doen maar wel met vangnet Je kunt ook kiezen om het zelf te doen met op de achtergrond het vangnet en ondersteuning van een expert. Zoek een boekhouder of accountant bij je in de buurt en bespreek met hem/haar welke mogelijkheden er zijn.
Boekhouders of administratiekantoren in het midden- en kleinbedrijf adviseren vaak een online boekhoudprogramma mét of zonder extra service, zoals advies en ‘meekijken’. Dit is een prima alternatief voor mensen die graag zelf de controle houden, maar wel geholpen willen worden. Ook belastingaangiftes kunnen veel tijd kosten. Zo moet je ieder kwartaal aangifte voor de omzetbelasting doen. Het voordeel van zo’n boekhouder is dat hij alle fiscale regels kent. Dat geeft de rust dat het goed gebeurt en bespaart je een hoop tijd waarin je werk kunt doen dat wél declarabel is. Op deze manier betaalt het in de arm nemen van een expert zichzelf terug. Het risico van alles zelf doen is dat je als leek fouten maakt en dat kost geld.