Indien je van start gaat en je wilt je vestigen in de detailhandel is de locatie van je vestiging een belangrijk concurrentiewapen. Als je iets wilt produceren of een groothandel beginnen is de plek waar je je vestigt van weinig belang. Een goedkope locatie die gemakkelijk toegankelijke aan- en afvoermogelijkheden heeft met gratis parkeergelegenheid maakt al snel een goede kans. Ook het uiterlijk van de vestiging speelt geen grote rol. Als je echter zelf je je producten aan de man gaat brengen via een winkel spelen er een heleboel zaken waar je rekening mee dient te houden. Indien je onderneming minder afhankelijk is van een aantrekkelijke winkellocatie binnen de regio zoals kapster, fysiotherapeut, belastingadviseur of schoenmaker waarbij de klant wel de moeite neemt om naar je toe te komen speelt het geen rol maar start je een winkel in olijven of sokken is het handig dat men je bij het winkelen tussen de andere klantentrekkers tegen komt en daardoor aan jouw producten herinnerd wordt. Toch vestigt een notaris of jurist zich weer niet op een bedrijventerrein terwijl je daar wel speciaal naar toe rijdt. Ander voorbeeld? Groente van de boer verkoop je vanuit een boerderij en niet vanuit een appartement. De locatie moet dus voldoen aan de verwachting die je erbij hebt. In de detailhandel spreekt men dikwijls van een locatie-formule. Bij die formule zijn drie zaken belangrijk:

Het assortiment bepaalt of je in een drukke of afgelegen winkellocatie moet zitten.                                                          De doelgroep speelt een belangrijke rol. Een snoep- of speelgoedwinkel wil graag in een winkel in een kinderrijke buurt. De marktpositie heeft ook invloed. Indien je je aan de bovenkant van de markt positioneert gaat wil je dat de kant niet op bezoek komt in een achterstandswijk. De klant vindt het helemaal niet erg als winkels met hetzelfde assortiment vlak bij elkaar zitten. Het werkt juist klantversterkend als een paar schoenwinkels elkaars buren zijn. Dan hoeft hij niet de buurt door als hij niet bij de eerste winkel niet kan slagen. Waarom denk je dat alle meubelzaken aan een woonboulevard liggen en alle doe-het-zelfzaken bij elkaar liggen? Trouwens, wat denk je van garagebedrijven? Let dus bij het zoeken naar een vestigingsplaats op de volgende aspecten:

  1. Het totale vloeroppervlak, winkel- en magazijnruimte
  2. Herkenbaarheid en zichtbaarheid
  3. Bereikbaarheid voor klanten. Is er openbaar vervoer en gratis parkeergelegenheid
  4. Bereikbaarheid voor leveranciers (laden/lossen), ook achterom?
  5. Aanwezigheid van klantafstotende bedrijven, bijvoorbeeld door stankoverlast zoals tankstation,patatkraam of vishandel
  6. Aanwezigheid van klant-aantrekkende bedrijven als warenhuizen of supermarkten
  7. Gelden er speciale belastingtarieven of zijn er wellicht subsidiemogelijkheden?
  8. Hoe staat het met de veiligheidseisen zoals sprinklerinstallatie en toegankelijkheid van de brandweer of ambulance? Is er de vereiste nooduitgang aanwezig?
  9. Laat het bestemmingsplan verbouwing of uitbreiding toe?