Een klant is de levensader voor het maken van omzet en dus ook voor jouw onderneming. Met andere woorden, er gebeurt niets totdat iemand iets koopt. Vaak hoor je het excuus dat een onderneming faalt wegens geldgebrek, maar niets is minder waar. Je faalt uitsluitend door een gebrek aan klanten en let op: een klant is pas een klant zodra hij geïnteresseerd is, iets koopt en betaalt. Als je veel klanten hebt, kun je nog veel fouten maken voordat je failliet gaat. Als je nog werknemer bent, geldt slechts je aanwezigheid als tachtig procent van je focus maar bij zelfstandig ondernemen of de zzp’er ligt de zaak anders. Dan is het focussen op resultaten in plaats van gewoon volgen en doen wat de firma of de baas je voorschrijft. Je dient daarom je aandachtsgebieden te verleggen.
Waar focus je dan op? Belangrijk:
- Focus op omzet en winst in plaats van op je salarisstrookje
- Focus op mogelijkheden in plaats van op zekerheden
- Focus op wat verkoopt in plaats van op wat je weet
- Focus op het uittesten van nieuwe ideeën in plaats van op geen fouten maken
- Focus op een visie in plaats van op korte termijn succes
- Focus op fouten die anderen voor jou gemaakt hebben
Zakendoen bestaat uitsluitend door iets te leveren wat klanten willen hebben. Waarde creëren is de sleutel van alle successen of zo je wilt van alle omzet.
Wat kopen klanten? Ze kopen voordelen (benefits). Klanten ruilen geld om voor iets anders. Iets waarvan zij heilig geloven dat het meer waard is dan dat zij ervoor betalen. Met andere woorden: wat jouw zaken ook mogen zijn, jouw doel moet zijn om een service of product aan te bieden dat veel meer waard lijkt dan de prijs die ze ervoor betalen. Dat heet meerwaarde creëren. Laten we eens een paar voorbeelden nemen.
- Je gaat vandaag naar een dure kapper
- Je volgt een managementtraining
- Je laat je bij een zakelijk geschil adviseren door een dure advocaat
- Je laat de tandarts een kroon plaatsen
Je denkt dat de uitkomst meer waard is dan het geld dat je ervoor kwijt bent. Wat verstaan we hier onder waarde? Waarde is het verschil tussen de prijs die de klant eraan toewijst en het bedrag die hij betaalt. Men koopt slechts om twee redenen: A Om een goed gevoel te hebben
B Om een probleem op te lossen
Vergeet niet dat JIJ niet belangrijk bent. Zelfs jouw business is niet belangrijk. Nee, er is er slechts EEN ding belangrijk en dat is de KLANT.