Kijken is één ding. Zien is een tweede. Begrijpen wat je ziet is een derde. Leren van wat je begrijpt is nog wat anders maar je gedragen naar wat je geleerd hebt is datgene waar het allemaal om draait. Datgene is wat telt.

Het ook werkelijk doen.  Daar gaat het om !

Alles wat je doet en bereikt gaat door middel van andere mensen of partners. Zij kunnen je maken en breken. Zij zijn de factoren die gaan bepalen of je het maakt of niet en als je het maakt, hoe succesvol je dan wel wordt. Technische en financiële kennis zijn belangrijk maar zonder mensenkennis en positieve communicatie kom je er niet. Menselijk gedrag komt voort uit emotie. Jouw inlevingsvermogen is daarom erg belangrijk. Net zo belangrijk als je overtuiging. Hier enige aandachtspunten voor het goed verkoopgesprek.

  1. Hou goed voor ogen wat het doel is van je gesprek
  2. Pas je verhaal aan de situatie van de klant aan
  3. Houd het gesprek ten alle tijden positief
  4. Verkrijg en behoud de aandacht
  5. Wek vertrouwen
  6. Geef specifieke voorbeelden
  7. Vergeet niet dat je indruk, kleding, uitstraling en lichaamstaal wel allemaal dezelfde taal moeten spreken
  8. Luister rustig, kijk, reageer en geef feedback zonder je gelijk te halen
  9. Herhaal, praktiseer en oefen net zo lang tot het je lukt
  10. Volg het Kiss Principe. Keep It Short and Simple ! Des te korter, krachtiger en simpeler je boodschap, des te groter is de impact !

Een klant is de levensader voor jouw omzet en voor iedere andere onderneming. Met andere woorden: er gebeurt niets totdat er iemand iets koopt. Vaak hoor je het excuus dat een onderneming faalt wegens geldgebrek maar niets is minder waar.    Je faalt uitsluitend door een gebrek aan klanten en let op: een klant is pas een klant zodra hij echt geïnteresseerd is en hij ook werkelijk iets van je koopt. Als je veel klanten hebt ben je in de gelukkige omstandigheid dat je veel fouten kunt maken voordat je failliet gaat.

Vergeet niet dat JIJ niet belangrijk bent. Zelfs jouw business is niet belangrijk. Nee, er is er slechts een belangrijk en dat is de KLANT