In het Nederlands gebruiken we het woord verkoopbevordering. Het is een actie om de aankoop van producten bij de klant aan te moedigen en het koopgedrag op korte termijn te beïnvloeden. Het kan zowel gericht zijn op het aanprijzen van de handel als het aansporen van de consument tot het kopen van de waar. Salespromotion kan via 2 opties. Je kunt zowel een aantrekkelijk aanbod als ook een grotere vraag creëren (bekend als push-pull strategie). Met verkoopbevorderingsactiviteiten verschaf je prikkels en beloningen om afnemers op korte termijn tot kopen te verleiden in plaats van op een later stadium. Bij jouw marketing zijn er vast mogelijkheden om je product aan de man te brengen. Zo kun je acties ondernemen om de klant naar binnen te lokken of om hem te verleiden meer te kopen dan hij van plan is. Salespromotion is tijdelijk verbeteren van de prijs/waardeverhouding van een product of dienst met als doel afzetverbetering op korte termijn (actiereclame). Salespromotion is gericht op direct effect. Zowel de aanbieding als de communicatie moet gericht zijn op het lokale publiek en is ouderen- of jongeren- en regio gebonden. Salespromotion moet gericht zijn op een specifieke doelgroep en op de cultuur in die doelgroep. Te snel wordt bij salespromotion gedacht aan prijsacties. Veel salespromotion-activiteiten verlagen echter de prijs/waardeverhouding door meer tegen dezelfde prijs aan te bieden (drie voor de prijs van twee) of door zonder meerprijs iets aan het product toe te voegen (zonder bijbetaling airco in je nieuwe auto) of een gratis kofferset als je deze week een vakantie boekt. We onderscheiden de volgende soorten salespromotion:

  1. Tijdelijke prijsverlaging: alleen deze week 10 euro korting.
  2. Extra zonder meerprijs: nu drie voor de prijs van twee.
  3. Puntenacties: punten sparen levert geld of gratis producten op (autowassen bij vijfmaal tanken of airmiles.
  4. Klantenbinder: poppetjes sparen of plaatjesalbum volplakken.
  5. Cross-selling: bij een veel verkocht product een ander product gratis mee verpakken als monster.
  6. Stempelkaart: bij ieder bezoek aan de kapper of de afname van een product, de tiende gratis.
  7. Voordeelcoupons: coupons uit folder of dagblad knippen, levert korting en/of aanbiedingen op.
  8. Wedstrijden: sweepstakes of commotions.
  9. Gratis toegang: zegels sparen voor leuke dingen, zoals naar Artis, speeltuin of op springkussen, bijvoorbeeld in een grootwinkelcentrum of gratis dineren.
  10. Prijsvragen uitschrijven met leuke prijzen.
  11. Weekendactie: iedere klant ontvangt een gratis lot. De winnaar ontvangt gratis een echt staatslot of een hotelovernachting.

Waarschuwing: onthoud goed dat je weliswaar meer omzet genereert en misschien nieuwe klanten krijgt maar dat je marge snel achteruitgaat. Niet erg voor producten die te lang op de plank liggen maar wel voor je gemiddelde prijsniveau en nettowinst