Bij het omzet maken is marketing heel belangrijk. Weet men jou wel te vinden op het web of in de pers? Het is wat simpel om te denken dat advertenties werken. Op het moment dat iemand jou nodig heeft, leest hij die dag niet jouw blad en als hij je wel zoekt, leest hij wat anders. Elkaar vinden is dus puur geluk. Wat wel interessant kan zijn, is met een verhaal in de pers komen dat men leest en wellicht onthoudt of uitknipt voor later. Als je iets te melden hebt, is jouw verhaal leuk en nog gratis ook. Om nieuwe contacten aan te boren moet je in marketing een beetje creatief zijn. Om gratis in de pers te komen, moet je wel met iets nieuws komen. Daar zijn journalisten gek op. Betalen om in de krant te komen, is voor dommen. Er is een aantal mogelijkheden om aan gratis marketing te doen. Bijvoorbeeld:
- Redactionele ruimte krijgen bij een regionale krant is niet moeilijk, als je verhaal maar nieuwswaarde heeft. Organiseer een evenement bij een opening, jubileum, de lancering van een nieuw product. Doe iets geks of iets anders dan normaal. Bijvoorbeeld vijftig procent korting, uitsluitend vannacht van twaalf tot twee. Doe iets voor een plaatselijk goed doel. Iets sociaals doet het altijd goed. Vergeet niet de pers ruim van tevoren te informeren en leg contacten met lokale journalisten.
- Sponsoring in natura. De kleedkamer van de lokale sportvereniging heeft nieuwe toiletten nodig en jij bent aannemer? Plaats ze gratis in ruil voor shirtreklame of een naambord langs de lijn. Een groot schaatsfeest en jij bent slager? Geef dan gratis de worst bij de betaalde erwtensoep en vermeld dat overal. Je bent reclametekenaar en het verpleeghuis heeft een nieuw logo nodig? Maak het gratis en vraag ergens een vermelding als wederdienst. Nodig de lokale radio uit en praat over het schaatsfeest, zonder reclame voor jezelf te maken. Laat zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Het kost je een paar uur werk maar geen geld.
- Facebook, Linkedin en Twitter zijn naast de ouderwetse mond-tot-mondreclame de rondsprekers als het gaat om referenties of aanbevelingen. Het is gratis maar het kost veel tijd! Houd je account up-to-date met relevante informatie. Geef info en nieuws. Harde reclame-uitingen worden minder op prijs gesteld. Filmpjes en nieuws uit je branche of regio hebben meestal succes.
- Laat je zien op Google. Zorg dat je hoog op de zoeklijst in Google komt te staan. Zelf doen? Via google.nl/websiteoptimizer kom je een eind met een keurige handleiding erbij. Heb je geen tijd of geld, laat een ander het dan voor je doen. Adverteer je in een kleine pop-up? Zorg dan dat je zo specifiek mogelijk in de zoektermen komt. Niet: Gebak Friesland, maar liever: Verjaardagstaarten voor kinderen in Sneek. www.google.nl/adwords. Gratis vermelding in Googlemaps? Ga naar www.google.nl/maps.
- Ga netwerken en zorg dat je zoveel mogelijk mensen kent en dat ze jou kennen (en weten wat je doet). Als je regelmatig je gezicht laat zien, gaan de mensen je vanzelf kennen en herkennen. Als ze je mogen, worden ze ambassadeurs in hun netwerk en die heb je nodig. Sluit je aan bij een netwerkclub. Heus het helpt, maar je moet de eerste maand geen opdrachten verwachten. Netwerken is een kwestie van lange adem.