Na veel arbeid is het zover. Je gaat op pad of je eerste bezoeker komt langs. Hoe stel je je dan op? We weten dat we nooit een tweede kans krijgen om een eerste indruk te maken, maar toch. Verzorgd is het devies en overdaad schaadt. Onthoud dat je moet voldoen aan de verwachtingen van de cliënt. Hij verwacht een evenwichtig optreden, belangstelling, flexibiliteit, zelfbeheersing en vooral belangstelling maar hij kijkt ook naar hoffelijkheid, eerlijkheid en stiptheid, stijl en sportiviteit. Waar let je extra op?

  1. Jouw eerste indruk begint op de parkeerplaats. Kom niet met een blitse Porsche om indruk te maken of een oud roestbak. Nee, kom met een passende beschaafde auto die gewassen is.
  2. Een echte handdruk. Je handdruk verraadt je persoonlijkheid en is medebepalend voor de manier waarop anderen je zien. Loop je relatie met een uitgestoken hand tegemoet en geef een goede, niet te slappe hand. Ben je niet zeker van jezelf? Oefen dan met iemand tot je handdruk bij anderen goed aanvoelt.
  3. Een zelfverzekerde actieve houding. Het is belangrijk hoe je iemand te woord staat. Indien je onderuitgezakt aan tafel zit, word je minder serieus genomen. Ook niet lopen ijsberen als je de tijd moet doden bij de receptie. Neem plaats, probeer te ontspannen en haal een paar keer diep adem.
  4. Zorg dat je bij het gesprek rechtop zit en kijk vriendelijk, onbevangen en gemotiveerd als de ander vragen stelt. Probeer zo duidelijk mogelijk te spreken (articuleren). Wie binnensmonds mompelt, wordt niet serieus genomen. Vertrouw op je eigen kunnen.
  5. Als je bij het begin vertrouwen uitstraalt op het gunstige verloop heb je al half gewonnen. Bedenk van waarom ze jou de opdracht zouden geven. Vertrouw op je eigen kunnen en je product.
  6. De eerste zin die je uitspreekt moet de ander in een milde stemming brengen. Bijvoorbeeld: wat een mooi nieuw pand heeft u hier of hoe was uw vakantie? Kom vriendelijk, open en authentiek over. Deel complimentjes uit, vraag veel, luister heel goed en glimlach veel. Gebruik actieve lichaamstaal en gooi je mannelijke of vrouwelijke charmes in de strijd.
  7. Vooral jezelf zijn. Je voorkomen en je persoonlijke gewoonten bewijzen jouw succes als ondernemer. Relevant daarbij is dat je een goedlachse uitstraling hebt. Dat werkt innemend en aanstekelijk. Alle indrukken wegen mee zoals: houding, oogcontact, uitstraling, warmte, fysiek en non-verbale communicatie.
  8. Een verzorgde indruk als man. Een eerste vereiste is dat je er beschaafd uitziet. Met andere woorden: dat je als man geschoren en gewassen bent, met schone en geknipte nagels zonder gebruik van sterke aftershave. Dat je schone gestreken kleren draagt die passend zijn bij het gesprek. Dat je geen slechte adem hebt of naar transpiratie, knoflook, alcohol of tabak ruikt.
  9. Een verzorgde indruk als vrouw. Voor een vrouw geldt bijna hetzelfde. Er fris gewassen uitzien en zeker geen dikke lagen make-up op je gezicht. Je haar zit goed en je nagels zijn niet te lang. Je ruikt fris, zonder een sterke parfumsluier om je heen. Geen alcohol, knoflook of tabaksgeur. Je kleding is netjes zonder aanstoot te geven (geen diep decolleté of al te korte rok). Gebruik van lippenstift is wel aan te bevelen. Kortom net als de mannen: beschaafd en verzorgd (passend bij de gesprekspartner).

Onthoud de 20-20-20 regel: jij wordt beoordeeld op je eerste 20 stappen, je eerste 20 woorden en je eerste 20 seconden.