Onthoud deze zin goed, want het komt zowel onder mannen als vrouwen te vaak voor dat ze blij zijn met al die leuke of grote opdrachten en dat ze het binnenkomende geld aan de andere kant net zo gemakkelijk weer uitgeven, zodat ze netto niets overhouden en daar doen ze het toch voor! Jouw absolute doel moet zijn een bepaald bedrag per jaar over te houden (zoals in je businessplan verwoord nietwaar?), maar lukt dat ook echt? Netto-inkomen is je bruto-inkomsten minus je uitgaven. Je vermogen is je bezittingen en je uitstaande debiteuren minus je kosten, verplichtingen en uitstaande crediteuren. Wees zuinig, Je kunt je geld maar een keer uitgeven en er zijn voldoende mogelijkheden om tegenwoordig van je geld af te komen. Neem nu de virtuele wereld die steeds meer aandacht krijgt. Het is zo gemakkelijk om overal vooraan te lopen. Natuurlijk je laptop en gsm en tomtom, iPad, iPhone en steeds maar weer nieuwere snufjes met fancy namen. Ze zijn nuttig maar slaan we niet te ver door? Geven de laatste gadgets misschien zoveel rompslomp die we eigenlijk helemaal voor ons werk niet nodig hebben, maar die ons wel verschrikkelijk tijd (en geld) kosten? Wat je je eigenlijk moet afvragen is:
Krijg je er meer omzet door?
Wat kost dat gadget en kan ik die tijd dat ik ermee speel niet nuttiger gebruiken? IT, Information Technology. Het is een tweeletterwoord maar wel een met twee kanten. Goed gebruikt kan het van groot nut zijn om een aantal zaken mee te vereenvoudigen maar aan de andere kant is het een grote tijdvreter. Productiviteit betekent onze tijd maximaal en efficiënt te gebruiken en IT past daarbij, mits goed gebruikt! Om kort te gaan: Als het niet aan je productiviteit bijdraagt, heb je het ook niet nodig. Elke nieuwe aanschaf, van laptop tot gadgets en wat al meer wat je investeert, moet zorgen dat je je zaken uitbreidt of je verkoop vermeerdert. Zo niet, dan is het weggegooid geld en zonde van je tijd. Vermeerdering vindt alleen maar plaats door:
- vergroten van de omzet.
- verlagen van de overhead.
- verbeteren van de winstmarge.
- meer te doen in minder tijd.
- je af te vragen:
- Helpt dit om meer te verkopen?
- Verlaagt dit mijn overhead?
- Vergroot dit mijn winstmarge?
- Stelt dit mij in staat om meer te doen in dezelfde of minder tijd?
Als je deze kwesties alleen met nee beantwoordt, koop het dan niet en besteedt er geen tijd aan om te leren hoe het werkt.
Het is niet je grote omzet die telt, maar wat je eraan overhoudt.