Marketing heeft vele mogelijkheden in het handelsverkeer en komt in allerlei soorten voor. Vooral in de detailhandel wordt ze veel gebruikt. Een van die mogelijkheden is om tijdelijke acties te houden. We noemen dat actiemarketing. Natuurlijk kennen we allemaal voorbeelden als opruiming of vakantie- en Sinterklaasaanbiedingen maar we kunnen natuurlijk meer doen. Je zult je bij acties niet alleen creatief moeten onderscheiden maar vooral niet met de massa meegaan. Het is daarbij zaak dat je acties speciaal aanpast aan jouw doelgroep. Verkoopacties zijn erop gericht om:

  1. de bekendheid van je bedrijf te vestigen of te vergroten
  2. je omzet te verhogen
  3. mailadressen en overige gegevens van je prospects te verzamelen. . Zo vergroot je je database van potentiële klanten.

Uiteraard is een combinatie van boven genoemde doelen mogelijk en welkom. Ga zelf aan de slag en bedenk een actie voor jouw salespromotion. Hieronder tref je enkele voorbeelden van acties van salespromotion, tegenwoordig actiemarketing genaamd:

  1. E-mails verzamelen. Uiteraard verzamel je bij al je te houden acties zoveel mogelijk mailadressen zodat deze prospects bij acties of volgende aanbiedingen geïnformeerd kunnen worden of je website of blog kunnen volgen.
  2. Klanten laten deelnemen aan een loterij of andere wedstrijd waarbij van een deelnemer een actie of reactie verwacht wordt (zoals bijvoorbeeld slagzin verzinnen).
  3. Zegeltjes sparen. Stempel- of zegelkaarten uitgeven waarop men zegels kan sparen waarop je gratis producten of artikelen verkrijgt of met korting kan kopen. Voorbeeld: gratis autowassen (bij 5 maal tanken).
  4. Acties op beurzen, markten of bazaars. Aanbiedingen gelden uitsluitend bij aankoop gedurende de beurs.
  5. Samendoen-acties. Klanten van de nabijgelegen schoonheidssalon krijgen een kortingsbon voor de kapsalon en die van de kapsalon krijgen een kortingbon van de schoonheidssalon.
  6. Je geeft een klantenkaart uit en biedt 20% korting indien je een bedrag besteedt boven de tien euro.
  7. Je biedt 10% korting indien een huidige relatie jou een nieuwe klant bezorgt (recommandatie).
  8. Een intakegesprek aanbieden voor half geld in plaats van tegen vol tarief.
  9. Bij aanschaf van een product een gratis lot uit een loterij aanbieden. (Bij een gratis product wel samen met de loterij de loterijkosten dragen natuurlijk).
  10. Bij het eerste bezoek aan onze kapsalon een gratis ketting uitzoeken.