Veel zzp’ers beginnen hun werkzaamheden vanuit huis, in de schuur ,garage of op de zolder. Net wat beschikbaar is of eventueel passend is te maken. Maar misschien is de activiteit wel net te groot voor een garage maar te klein voor een eigen pand. Denk aan de meubelstoffeerder, de gehaktballenkeuken of de computerreparateur. Het betekent een huisvestingsprobleem en keuzes maken voor de starter. Veel bedrijventerreinen bestaan uit oude verlaten fabrieken of bedrijfspanden en bieden een desolate indruk. Je bedrijf krijgt daar wat van mee. Kies dus niet voor te goedkoop en te oud maar zoek iets met een meer moderne uitstraling.
WAT formule.
Op bedrijventerreinen bestaat de zogenaamde WAT-formule. Working apart together. Iedereen werkt voor zichzelf maar waar nodig, zijn ze er voor elkaar. Net als bij je buren in de straat. En dat WAT-gevoel is uitermate nuttig. Vergeet dat niet. Ga bij elkaar op de koffie, maak kennis en zie wat je voor elkaar kunt betekenen. Heus het werkt. Dat WAT-gevoel is heel belangrijk. Het is niet voor niets dat een bedrijf op een bedrijventerrein een tweemaal zo grote kans heeft te overleven dan jij alleen werkend va uit huis.
Let op de volgende items bij je keuze:
- Een moderne locatie, een prima bereikbaarheid met voldoende parkeerplaatsen en een professionele uitstraling.
- Een mix van gevestigde bedrijven. Zowel productie als dienstverleners. Het liefst intern (drukkerij of garage) als extern (bedrijven die de boer op gaan). Een mix van grootte. Starters, evenals doorstarters en oudere bedrijven door elkaar.
- Heldere opbouw van de tarieven. De huurprijzenvoorwaarden moeten glashelder zijn. Niet alleen voor de jurist maar ook voor de leek. Het onderscheid tussen basis en extra voorzieningen moet duidelijk zijn, evenals de verantwoordelijkheden van de huurder.
- Duidelijk onderscheid tussen eenmalige kosten (bijvoorbeeld aansluitkosten nutsvoorzieningen) en variabele kosten (gebruik faciliteiten of lokale belastingen).
- Een overtuigend aanbod van diensten. Receptie, apparatuur en conferentiekamer. Maar ook kleine spreekkamers voor klanten en andere externe bezoekers, zoals accountants, belastinginspecteurs, ICT-consultants of andere relaties.
- Een regelmatig verloop. Gemiddeld wordt een bedrijfsruimte driemaal per acht jaar bezet. Bij sterke afwijkingen zou er iets negatiefs aan de hand kunnen zijn.
- Officieuze bijeenkomsten die de gemoedelijke onderlinge sfeer bevorderen, maar die ook de broedkamer kunnen zijn van synergie tussen de bedrijven.
- Informeer hoe borden en bewegwijzeringssysteem zijn geregeld en of je herkenbaarheid extra kosten met zich meebrengen.
- Check of er een speciale vergunning nodig is om jouw beroep op dat terrein te mogen uitoefenen.