Je hebt iets nieuws bedacht wat volgens jou nog niet op de markt is en je speelt met de gedachte om er iets mee te doen. Besef goed dat als jij er niets mee doet, er ook nooit iets mee zal gebeuren en indien je er met niemand over praat, het ook nooit bekendheid zal krijgen. Als jij met niemand over je idee praat, zal je nooit weten of het ook een goed idee was. Zo ga je met je idee op pad:
- Als je denkt dat je echt iets nieuws bedacht hebt en dat het wat kan worden, ga er dan voor. Steek er energie (en geld) in en maak er wat van. Zorg dat je een groot incasseringsvermogen hebt want een idee uitwerken, gaat met veel tegenslagen gepaard en alleen als je daartegen kunt, is succes haalbaar.
- Tracht niet alles alleen te doen. Zoek of vraag hulp. Er komt zoveel op je af dat je het nooit alleen kunt. Ga met een paar mensen in zee die je vertrouwt (niet te veel) en wees reëel over je kansen. Probeer geen taken te doen waar je geen verstand van hebt of die je liever niet doet.
- Zorg zo snel mogelijk voor een professionele presentatie, door jou of iemand anders en maak die vooral kort en bondig. Zorg dat je aannemelijk maakt dat je idee echt werkt.
- Sta open voor nieuwe ideeën, aanpassingen of een ander concept. De kans bestaat dat je vinding niet het gewenste resultaat geeft maar met een kleine wijziging in een andere markt wel een succes kan worden.
- Neem een moment van zelfreflectie om stil te staan en te bezien waar je nu staat. Een moment om je tegenslagen te verwerken en te kijken of je nog op de juiste koers ligt. Zit je fout, wees dan eerlijk: stop er mee.
- Houd je uitgaven in de gaten. Maak een begroting (budget) en zorg dat je alleen bij een succesvolle finish in zicht er overheen gaat.
- Check of jouw idee al bestaat en is dat het geval, beperk je dan in de kosten. Verbind je in het begin niet aan een andere partij.
- Maak onderscheid in jouw idee en de innovatie die eruit kan voortkomen. Ook al werkt je uitvinding als concept, dat betekent niet direct dat het product een marketingsucces kan worden.
- Vergeet niet je prototype uit te testen bij een eindgebruiker. De ervaring van een gebruiker en zijn commentaar is waardevol voor de verdere ontwikkeling van je product of concept. Wellicht heeft zo’n klant ervaring opgedaan met iets vergelijkbaars.
- Wees je bewust van je drive en weet waarom je met dit idee aan de slag wilt. Doe waar je goed in bent en verpest niet je animo door iets te (moeten) doen wat je niet leuk vindt. Dat gaat ten koste van je enthousiasme. Laat dat over aan vakmensen.
- Oriënteer je op het gebied van merken- en modellenrecht, auteursrecht, registreren van je ideeën, een naamkeuze en een marktbenadering.