Het gaat goed met je onderneming en meer opdrachten kun je niet aan. Het wordt tijd dat je werk uitbesteedt. Het is ook mogelijk dat een deel van je opdracht uit werkzaamheden bestaat die jij niet kunt uitvoeren. Je zoekt een maatje die je kan helpen. Je moet echter goed opletten bij het uitbesteden van werk aan collega-ondernemers (zzp’ers). Het kan daar nogal eens misgaan. Ga formeel/professioneel om met collega’s of vrienden. Dat is niet eenvoudig, omdat je een andere informele verhouding met hem gewend bent maar het is absoluut noodzakelijk dat je de zaken formeel (op schrift) afhandelt en niet op basis van ouwe jongens krentenbrood even afspreekt. De kans dat daar problemen van komen, is huizenhoog. Het komt erop neer dat je precies hetzelfde moet doen als de opdrachtgever bij jou heeft gedaan. Als je onderstaande regels aanhoudt, is de kans het kleinst om echt in de problemen te komen:
- Doe bij voorkeur zaken met collega’s die je kent. Dan weet je wat ze te bieden hebben aan kwantiteit en kwaliteit en wat je kunt verwachten.
- Zorg dat je een kopie van zijn identiteitsbewijs in je bezit krijgt.
- Laat een modelovereenkomst (wet DBA) ondertekenen.
- Controleer of de collega is ingeschreven in het handelsregister.
- Ga na of hij een btw-nummer heeft.
- Let goed op dat er bij de werkzaamheden geen (onofficiële) gezagsverhouding ontstaat.
- Maak afspraken over de wijze en het moment van betalingen en doe geen betalingen vooraf. Dat doet een klant ook niet.
- Houd een urenadministratie bij voor de werkzaamheden die voor jou gemaakt zijn. Dat voorkomt later problemen. Werkt hij voor een vaste prijs, leg de afspraken en bedragen dan schriftelijk vast.
- Betaal op tijd en periodiek (uitsluitend op factuur) of nadat de werkzaamheden naar wens zijn afgerond.
- Check of de collega een adequate aansprakelijkheidsverzekering heeft, zo niet, wacht dan met de samenwerking totdat alles goed geregeld is.
- Doe liever geen zaken op basis van wederdiensten. Dat houdt in dat er geen rekening gemaakt wordt en dus ook geen betaling volgt, maar er wordt afgerekend door een wederdienst te verstrekken. Bij slecht werk, ziekte of andere problemen, zoals onenigheid, is er niets meer te halen en ook op juridische gronden heb je geen zaak! Betaal gewoon en op tijd uit, dan weet je waar je aan toe bent.
- Ga niet in op mooie praatjes of beloftes en blijf controleren. Vraag om een rapportage en vraag aan de klant of alles naar wens verloopt. Bij klachten, durf hem erop aan te spreken want indien jij dat niet doet, verlies jij een klant.