Het maken van reclamedrukwerk is niet zo eenvoudig als je lijkt. Daarom is het aan te bevelen om het aan een vakman over te laten. Natuurlijk weet je wel een paar leuke teksten te verzinnen en zit er vast wel een kleurentoner in je printer maar het belangrijkste is dat de klant datgene ontvangt wat hij ongeveer verwacht. Dik zwart karton met vergulde letters verwacht hij wel bij een uitleg over champagne maar niet bij de folder van een goedkope bed and breakfast. Er zijn specialisten genoeg maar let op: niet iedere drukker is de expert op het type folder dat jij wenst. Ook binnen de drukwerkwereld heb je allerlei specialisaties. Hier volgen een aantal punten waar je op moet letten bij het uitbesteden van zakelijk drukwerk:
- Er zijn heel veel bureaus waar ontwerpers voor je klaar staan. Vraag om eerder ontworpen materiaal in te mogen zien zodat je kunt bekijken welke ontwerpen je het meeste aanspreekt. Het geen kwestie van goed of slecht. Het is jouw smaak die de doorslag geeft.
- Bereid je goed voor op de briefing met je ontwerper. Wat wil je precies vertellen? De filosofie van je bedrijf, daar gaat het om. Bekijk brochures van collega-bedrijven en bepaal wat je aanspreekt en wat niet. Denk na over briefpapier, brochures en vooral: het formaat!
- Spreek een totaalbudget af: voor het ontwerp, tekst en drukwerk en leg dat vast in een overeenkomst.
- Vraag de ontwerper eerst een ruwe schets te maken. Als het eerst is uitgewerkt en gedrukt en het spreekt je toch niet aan zit je met een foute folder. Het kost allemaal veel tijd en geld.
- De tekst is helemaal jouw verantwoordelijkheid. Voordat de definitieve lay-out naar de drukker gaat dien jij de tekst te controleren. Mocht er daarna nog een typefout in zitten, dan is dat jouw Fouten komen vooral voor in getallen zoals nummers van telefoon, bank maar ook in mailadressen. Vraag altijd een derde partij die je helpt redigeren.
- Mocht de fout toch bij de drukker of ontwerper liggen, dan zijn zij verantwoordelijk voor een nieuwe foutloze versie van je drukwerk. Neem nooit genoegen met een korting. Drukwerk moet foutloos zijn en een tijd mee gaan.
- Ga nooit zelf een drukker zoeken of vraag het vriendje van je dochter. De ontwerper weet de juiste drukker voor dit type drukwerk. Zo voorkom je onnodige problemen. Dan komen ook eventuele fouten niet meer voor jouw verantwoordelijkheid. Houd liever alles in één hand.
- Als je een brochure laat maken, houdt dan ook het gewicht inclusief een envelop in de gaten. Als het net boven een aantal grammen komt kan bij een mailing de porto stevig oplopen.
- Denk ook aan het formaat van de enveloppen. Als je brochure een vreemd exclusief formaat heeft moet je passende enveloppen laten maken.
- Denk goed na over de aantallen die je laat maken. Het verschil in prijs tussen een oplage van 1000 en 2000 stuks is heel klein. Een tweede druk kost veel geld.