Als je eenmaal een prospect of klant hebt leren kennen is het van belang om in contact te komen en te blijven. Verveel hem dus niet met ongewenste mails, wekelijkse reclame-uitingen of aanbiedingen. Stuur uitsluitend een brief indien je iets specifieks te melden hebt. Denk goed na waarom je iemand een brief stuur want:
Aan het begin van een brief staat een gedachte!
Specialisten zijn in hun vakgebied intens bij de techniek betrokken dat hen simpele begrijpelijke formuleringen niet te binnen schieten. Schrijf daarom niet te technisch maar luchtig en aantrekkelijk maar niet inhoudsloos! Bijgaand vind je een aantal tips met betrekking tot het versturen van een goede verkoopbrief:
- Gebruik altijd de naam van de klant, maak het persoonlijk
- Vertel hoe je aan zijn naam gekomen bent en waarom je juist hem schrijft
- Verklaar wat je doet en waarom het belangrijk het voor hem is om hier kennis van te nemen
- Zorg voor een duidelijke noodzaak om te reageren. Vertel wel eerlijk hoe het zit, niets meer en niets minder
- Zorg dat de klant op een simpele wijze kan reageren zoals per mail, terug bellen, (eventueel door zijn secretaresse) of met een bijgesloten retourenvelop
- Zorg dat een brief kort en bondig is en nooit langer dan één A 4 tje
- Maak het persoonlijk, alleen dan raakt iemand echt geïnteresseerd
- Onderteken altijd met je voor- en achternaam
- Vergeet nooit de beloofde informatie bij te sluiten
- Stuur altijd een brief en geen mail. Let op: een brief is niet hetzelfde als een direct-mail actie waarvan er duizenden de deur uit gaan met adressen zoals Beste Hr. en Mevr. Postbus etc.
- Oudere zakenmensen en particulieren lezen graag boven een brief: geachte heer Kastelein. De jongere generatie leest liever Beste Guus. Let goed op: Wees niet te vrijpostig maar ook weer niet te formeel. Een advocaat, notaris of belastingadviseur hoef je echt niet meer zoals vroeger Weledelgestrenge Heer te noemen.
- Doe goed je huiswerk. Zoek op internet of vraag anderen wie precies jouw prospect is.
- Schrijf geen onzin zoals: u bent geselecteerd om mee te doen aan onze actie. Iedereen weet dat dan het tegendeel waar is. Iedereen in de straat blijkt geselecteerd.
- Verwacht niet teveel. Naar aanleiding van een brief ontvang je geen opdracht. Het is slechts de bedoeling om te zorgen dat iemand geïnteresseerd raakt en dat dit aanleiding geeft tot een reactie en wellicht tot een nader gesprek.