Je gaat voor een gezelschap een prestatie geven en hebt besloten dat je dat doet met ondersteuning van een beamer en scherm met PowerPoint. Let op: de spreker is de hoofdpersoon en mag zich niet achter het scherm verschuilen. Het gaat om de presentatie en presentator en niet om wat er op het scherm gebeurt. Probeer altijd  je eigen verhaal te vertellen en niet van het scherm te lezen. Beperk daarom de hoeveelheid tekst op het scherm. Zet een paar sleutelwoorden op het scherm (wat de spreker zojuist vertelde) en niet een saaie voortdurende samenvatting. Verduidelijk de speech zo veel mogelijk met foto’s en grafieken. Dat roept prikkelingen en/of emoties op. Vertel uitsluitend je centrale boodschap. In wilde verhalen is men niet geïnteresseerd.

Aan het gebruik van een beamer met presentatiesoftware worden zeker wel eisen gesteld.

Volg de volgende  tips op:

  1. Houd een boeiend verhaal en geef het presentatiescherm een ondersteunende rol
  2. Gebruik beelden op het scherm die het verhaal van de spreker herhalen of aantrekkelijk maken
  3. Gebruik metaforen om een proces te verbeelden zoals een reeds gerealiseerd project
  4. Zorg dat een presentatie beklijft. Het belangrijkste daarbij is: beperk het aantal prikkels
  5. Neem altijd je eigen laptop mee. Lang niet alles is compatible. Kom ruim op tijd om alle apparatuur eerst uit te testen
  6. Gebruik presentatiesoftware als PowerPoint (Windows8), Keynote of Prezi

Je moet de volgende slechte presentatiegewoontes zo snel mogelijk afleren:

  1. Lappen tekst voorlezen of lijsten met bullet points
  2. Overgangen op het scherm te snel maken. Het veroorzaakt misselijkheid
  3. Saai en mechanisch de tekst van het scherm aflezen
  4. Veel te veel sheets met overvolle tekst en grafieken, animaties en visuele effecten. Maximaal één sheet per drie minuten
  5. Lees niet voor. De tekst op de beamer kunnen toehoorders zelf wel lezen. Verklaar je verhaal in eigen bewoording
  6. Een presentatie houden waarbij veel te veel informatie en details over het scherm rollen werkt averechts
  7. De toehoorders niet genoeg tijd gunnen om vragen te stellen
  8. Teveel over jezelf of je firma praten. Men wil alleen maar jouw oplossing voor hun probleem vernemen
  9. Een bombardement van informatie en teveel visuele indrukken over het publiek uitstorten

Belangrijkste tip: Probeer je toehoorders te INSPIREREN in plaats van te imponeren!