De waarde van je huidige contacten is niet te onderschatten. Bij inkoop, verkoop, bankzaken of netwerken is het heel belangrijk om contacten te hebben die jou wellicht verder kunnen helpen bij het zakendoen. Je hebt zelf al veel waardevolle contacten in het dagelijks leven, zowel zakelijk als privé: Je bezit zelfs meer contacten dan je zelf zou denken. Vergeet niet: iedereen die je kent is een persoonlijk contact! Hier volgt een lijst met personen waaraan je niet onmiddellijk denkt maar wel tot je contactpersonen behoren. Indien je binnen een organisatie nieuwe contacten wilt aanboren kan het handig zijn te weten dat je daar reeds iemand kent. Nee, misschien wel een familielid hebt die daar werkt. Maar wie kennen we eigenlijk allemaal? Denk eens aan de volgende personen.
Personen die je dagelijks tegen komt zijn bijvoorbeeld:
- De post- en pakketbezorger
- De bediendes bij de tankstations
- De collega’s bij het voetbal of andere teamsporten of hobbyclub
- De studenten van je jaarclub of andere vriendenclub
- Je (schoon)familie, aangetrouwden en eventuele aanhang
- De verkeringen of vrienden van je kinderen
- Je collega’s en chefs van al je vorige werkgevers (inclusief je maten uit je diensttijd)
- Je klanten, leveranciers en opdrachtgevers van je vorige baas
- Elke inkoper of verkoper waar je eens zaken mee hebt gedaan
- Elke verkoopster of caissière van winkel of restaurant waar je vaak komt
- Iedereen die in je vorige of huidige adres- of telefoonboekje voorkomt
- Alle trainers, instructeurs en medecursisten bij de gevolgde opleiding of cursus
- Medebezoekers van kerk, moskee of koor die je kent
- Personen van je fysiotherapie, kapsalon, pedicure of sauna die je kent
- Personen die bij je komen zoals huishoudster, pizzabezorger of aannemer
- Journalisten, marketingmensen of accountants waar je mee werkt
- Bank of verzekeringsmensen waar je mee werkt
- Iedereen waar je de naam van kent en die jou nog kent
Deze lijst is natuurlijk eindeloos aan te vullen en net zo lang te maken als je zelf wilt. Het is slechts bedoelt om je aan het denken te zetten zodat je beseft dat een antwoord als “Ik ken eigenlijk niemand niet” van toepassing is. Hoogstwaarschijnlijk kent iemand binnen jouw contactkring vast wel iemand binnen de organisatie waar je contact mee wilt krijgen.