Als je een onderneming opzet, is het van belang te weten wie je concurrenten zijn, want concurrenten heb je altijd. Kom erachter wat ze te bieden hebben aan producten en vooral welke prijs ze hanteren. Misschien levert een ander bedrijf niet exact dezelfde product-range als jij en wellicht leveren anderen de diensten als onderdeel van een pakket, maar de enige ben je nooit of in ieder geval nooit lang. Om te beslissen hoe je je kunt onderscheiden zul je eerst goed moeten weten wat de concurrentie te bieden heeft. Wat is hun aanpak, uitstraling, prijs, service, wat zijn hun volumes enzovoort? Hoe onderscheiden ze zich in de markt? Allemaal redenen om de concurrerende bedrijven eens diepgaand door te lichten. Die informatie heb je nodig want:                                                                                                                                                        Je moet zorgen dat je anders bent dan de massa!

Wat moet je zoal uitvinden over je collega leveranciers:

  1. Wie zijn er actief in de markt en om hoeveel bedrijven gaat het? Wie zijn daarvan je belangrijkste concurrenten?
  2. Welk product of dienst bieden zij? Is het een vaststaand product of kunnen zij de klant ook op maat bedienen?
  3. In wat voor prijsrange en handelsmarges opereren zij en wat krijgt de klant daarvoor? Hanteren ze daarbij vaste prijzen of bieden ze ook (kwantum)kortingen en hebben ze aanbiedingen?
  4. Op welke manier komen zij aan hun business? Wat voor promotionele activiteiten ondernemen ze. Gebruiken ze advertenties (en waarin adverteren ze?), folders of wellicht huiskamerparty’s? Misschien Multi level-marketing zodat de koper/verkoper er ook iets aan overhoudt? Staan ze op (vak)beurzen of markten of werken ze met wederverkopers. Hoe presenteren ze zich?
  5. Wat zijn hun sterke en zwakke punten, zoals de technische voor- en nadelen. Waar zijn ze kwetsbaar? Hebben ze vakmensen in dienst of lijken het amateurs?
  6. Hebben ze een groot deel van de markt (in percentages) in handen en kun je bij benadering hun omzet inschatten?
  7. Via welke distributiekanalen verkopen ze hun producten?
  8. Hoe lang zijn ze al actief en hoe zijn ze gestart. Helemaal van scratch af aan begonnen of een afsplitsing van een grote club?
  9. Zijn de klanten positief over het bedrijf of zouden ze graag willen overstappen maar doen dat niet bij gebrek aan een goed alternatief? Hoe positief of negatief zijn je collega bedrijven bekend?
  10. Wat bevalt je aan hen en wat vind je beneden de maat? Hoe wil je het zelf doen en wat kun je van hen leren?