Reclamedrukwerk klinkt eenvoudig maar is gemakkelijker gezegd dan gemaakt. Het vraagt om specialistische kennis. Daarom heeft het de voorkeur om het een door een professional te laten doen. Jouw uitingen naar de markt moeten zoveel mogelijk eensluidend zijn en beantwoorden aan het doel: bekendheid verwerven met je bedrijf, product of aanbieding. Bij dat soort uitingen worden veel fouten gemaakt, zoals:
- Veel te veel tekst. Klanten lezen niet maar worden aangetrokken door een paar uitdagende slogans die wat beloven en houtsnijden. Hoe minder tekst hoe beter en schrijf nooit meer dan één boodschap dat voorkomt dat men verdwaalt in je tekst. Het maakt mensen nieuwsgierig.
- Je valt nauwelijks op in de massa. Zowel de bladen als het web staan boordevol informatie. Val op en spring eruit door iets bij te sluiten in een envelop of iets heel aparts te doen (een gimmick weggeven of iets beloven). Op internet is de banner het meest opvallend. Besteed daar tijd en geld aan.
- Mogelijkheid tot reageren. Als men niet weet hoe tot actie over te gaan, is je werk voor niets geweest. Zorg voor een duidelijk adres of reactie-formulier en niet alleen een postbusnummer of mailadres!
- Geen gebrekkige fotografie. Een foto bezit grote aantrekkingskracht. Gebruik daarom kleurenfoto’s, het liefst met personen. Die zetten aan tot verder kijken en lezen. Folders of sites zonder foto’s slaat men snel over.
- Je laat het product zien in plaats van het resultaat. Men koopt een droom, een verwachting of een beleving en geen product. Het resultaat is dat jij bewonderd wordt door je outfit, haardracht, lipstick of cabriolet (en daar droomde je van). Het product is slechts een middel tot het verwezenlijken van die droom.
- Het toont geen urgentie of schaarste. Als jouw aanbod slechts beperkt verkrijgbaar is, zoals restanten, uitverkoop, op=op, aanbieding geldt tot en met aanstaande zaterdag etc. zal de klant uit zijn stoel komen, want hij wil de aanbieding niet missen. Als hij weet dat jij nog een voorraad hebt van jaren zal hij niet eens verder lezen.
- Slechte opmaak. Een professionele drukker zal te veel tekst schrappen en tussenkopjes gebruiken. Vetgedrukt en kleur maken tekst afwisselender en beter leesbaar. Gebruik vooral geen kleine letters want die gaan verloren. Het belangrijkste is: beperk je en streep overtollige woorden weg.
- Te algemeen en te weinig persoonlijk. Door je folder of e-mail persoonlijk te adresseren, creëer je een gevoel van vertrouwen dat nodig is om nieuwsgierig te maken en later tot zaken te komen. Hoe persoonlijker, hoe beter.
- Men verdwaalt op je website. Houd het simpel zodat mensen niet de weg kwijtraken op je site. Zorg dat men heel eenvoudig kan zoeken en dat scrollen zoveel mogelijk beperkt blijft. Ook een mailformulier waarbij men verplicht uitgebreide informatie moet geven, is dodelijk. Waarom zou de klant zijn telefoonnummer of geboortedatum moeten geven als hij slechts interesse toont in jouw product? Keep it simpel.