De echt succesvolle ondernemer dient dezelfde eigenschappen te bezitten als een leider: het vermogen om goed te luisteren en de kunst vooral de werkelijke behoefte van de klant goed in te schatten. Daarbij een aantal essentiële eigenschappen, zoals zelfbeheersing, sociale vaardigheden, motivatie en empathie.  Voor een goed begrip lees je hier waarom we deze eigenschappen nodig hebben:

  1. sociale vaardigheden. Onder sociale vaardigheden verstaan we niet alleen het vermogen om relaties aan te gaan maar ook het opbouwen van netwerken en het kweken van een prettige verstandhouding met anderen om gemeenschappelijke belangen te vinden en goede relaties te behouden. Het vermogen om met anderen gelijke standpunten in te nemen, is van essentieel belang als je met succes relaties wilt blijven onderhouden. Een open en positieve inslag is onontbeerlijk.
  2. Motivatie is de gangmaker voor je activiteit, de hartstocht voor wat je doet, en staat los van enig financieel gewin. Het geeft je energie en doorzettingsvermogen om iets groots te verrichten en brengt je tot prestaties die je nooit van jezelf had verwacht. Motivatie brengt ook met zich mee dat je die hartstocht kunt overbrengen op andere mensen. Zo slaan jouw bevlogenheid en plezier niet alleen over op je klanten maar ook op je privé- en zakelijke relaties.
  3. Empathie is de kunst om emoties van een ander op de juiste waarde in te schatten en deze op een passende manier te benaderen. Het gaat om het luisteren naar en aanvoelen van de behoeftes waarbij je laat merken dat die behoeftes even belangrijk zijn als die van jou.
  4. Zelfbeheersing houdt in dat je onder moeilijke omstandigheden je kalmte weet te bewaren. Met andere woorden: je hoofd koel houden als anderen het verliezen. Het betekent dat je stemmingen, zoals woede, verdriet, angst en koppigheid in toom weet te houden en weet om te zetten in iets goeds.
  5. Uitstellen is de duivel onder het hoofdkussen van de ondernemer. Je moet aanleren dat het woord uitstel niet past bij de zzp’er en dat het funest is voor je ondernemen. Het betekent dat je de verantwoordelijkheid als zzp’er niet aankunt. Uitstel is nergens goed voor, het leidt tot afstel en op termijn tot een faillissement. Schrap het woord morgen dus uit je woordenboek. Natuurlijk zijn er veel klussen die je graag aan een ander overlaat of in de prullenbak wilt gooien maar dat gaat nu eenmaal niet. Doe ze onmiddellijk en je hoeft er niet meer tegenop te zien.
  6. Vasthoudendheid is een van de belangrijke eigenschap van een zzp’er. Niets van je business komt vanzelf je deur binnen. Je zult er wat voor moeten doen (en laten). Dat betekent dat je leert omgaan met tegenslagen.
  7. Het is het gevoel van eigenwaarde en geeft aan hoever je in jezelf gelooft en je accepteert. Het laat zien hoe goed je jezelf voelt en waardevol je bent. Je zelfrespect wordt versterkt door je omgeving en andere mensen. Door een gezonde dosis zelfrespect ben je niet ontvankelijk voor kritiek en ga je er ook niet gebukt onder als je een keer een fout begaat. Je hebt daardoor ook minder spijt.