Bedenk nu en oordeel later. Bedenk goed dat hersens werken als een parachute. Ze functioneren alleen als ze correct geopend zijn. Dus, open je gedachten, je brein, en probeer nieuwe frisse ideeën te beoordelen met een open mind. Als je creatief weet te denken, sluit dan eerst alle vooroordelen uit. Beoordeel ze, schrijf al je gedachten op. Als je tien nieuwe ideeën hebt opgeschreven, beoordeel ze dan op hun kwaliteiten en vooral op hun capaciteiten. Neem van alle ideeën de best passende en kijk of je die kunt uitbreiden tot een compleet businessidee. Vervolmaak en reduceer die tot een haalbare praktische oplossing die ook echt te implementeren is. Bedenk: om een goed idee te hebben, heb je minstens tien oorspronkelijke ideeën nodig.

Hieronder volgen zes antwoorden op lastige vragen:

  1. Hoe weet je of je een echt goed en origineel idee hebt? Er is geen formule die bewijst dat jouw idee een financieel succes zal worden. Dat hangt van veel factoren af. Vooral van hoeveel tijd en energie je erin steekt, maar ook of de timing juist is. Wat nu een perfect product blijkt te zijn, zou vijf jaar geleden een fiasco geweest zijn en misschien is jouw idee pas over acht jaar marktrijp. Je hebt een betere kans op succes als jij je idee toetst op een aantal belangrijke criteria. Als het idee niet aan al deze criteria voldoet, vergeet het dan maar. Het zal geen succes worden. Waardeer het op waarde door er emotioneel afstand van te nemen en beantwoord de volgende vragen:
  • Werkt het ofwel, zal het de resultaten geven die je ervan verwacht?
  • Doet het wat je wilt dat het doet?
  • Lost het een probleem op?
  • Geeft het de klant die voordelen die ze kopen?
  • Als het zogenaamd een winstmakend idee is, waarmee maak je dan echt winst?
  • Als het een geld besparend idee is, bespaart het dan ook echt geld?
  • De meeste ideeën halen deze eerste test niet. Dat betekent nog niet dat je idee waardeloos is en dat je het uit het raam moet gooien. Wellicht werkt het wel als je het idee in een andere vorm giet, een andere markt of doelgroep aanboort of gewoon kleine wijzigingen aanbrengt. Houd vol met testen.
  1. Is jouw idee beter of anders dan wat er al bestaat? Heb je een product ontworpen waarmee voor de afnemer echt wat te winnen is? Alleen als jouw product significant beter, handiger, milieuvriendelijker of goedkoper is, zal men besluiten om van product of leverancier te wisselen.
  2. Is jouw product klantvriendelijk/gebruiksvriendelijk? Als de prospect veel moeite moet doen om de huidige situatie te veranderen of extra producten moet kopen om met jouw product te werken, zal hij het laten afweten. Het is te veel gedoe. Er moet voor de afnemer een groot voordeel te behalen zijn in geld, tijd of gemak.
  3. Wat heb je ervoor over om jouw product in de markt te zetten? Deze vraag is belangrijk in het geval je bij de introductie van het product grote investeringen moet doen. Bij hoge kosten van alleen al een try-out is het belangrijk dat je goed bedenkt of dit het product is waarmee je de markt wil bestormen. Ben je voor tweehonderd procent gecommitteerd aan dit product? Vergeet niet dat achter elk succesvol idee een persoon stond die voor de volle honderd procent achter zijn product stond.
  4. Klopt de timing? Er bestaat niet zoiets als een goed idee in de verkeerde tijd. Als het idee te gedateerd is of zijn tijd ver vooruit, is het nu geen goed idee. Let op de trends. Het succesvolle product is zijn tijd een klein beetje vooruit, maar ook niet te ver. De eerste echte pioniers krijgen de credits, de achterblijvers de restanten, maar diegenen die voor de juiste timing hebben gekozen, krijgen de business!
  5. Is je product de investering waard c.q. echt waardevol? Sommige ideeën kosten meer tijd of geld om ze te implementeren, dan dat je ermee wint. Als het een totaal nieuw product of serie is, gaan de (eind)gebruikers er dan ook echt op vooruit? Als het een beter product is, bespaart het dan ook echt geld, tijd en/of energie?

Als jouw objectieve mening is dat je op alle zes punten positief scoort dan is het wellicht waard om het te proberen. Vraag voordat je er veel geld en transpiratie aan besteedt een bekende om zijn mening. Laat iemand anders je zo objectief en zo eerlijk mogelijk feedback geven maar laat dat je ook niet gelijk afschrikken. Laat het daarna een tijdje rusten. Voldoet je idee aan alle voorwaarden? Test het dan waar mogelijk eerst uit op beperkte schaal.