Veel startende ondernemers beginnen gewoon en hopen met hun aanpak succesvol te worden. Toch is er veel te leren van de ervaringen van anderen. Zo hebben de volgende suggesties dikwijls tot succes geleid:
- Stel jezelf een concreet doel Als starter in de zakenwereld dien je jezelf een doel te stellen. Een doel dat echt haalbaar is maar absoluut niet gemakkelijk. Het moet een prikkel zijn om het te halen. Zonder jezelf een doel te stellen, bereik je het nooit.
- Blijf bij je eigen strategie Blijf bij wat je je hebt voorgenomen Doe niet wat een ander wil dat je doet. Kopieer niet je concurrenten maar probeer zo exclusief mogelijk te blijven. Wees apart door anders te zijn. Vaar je eigen koers. Je succes hangt af van je onderscheidend vermogen.
- Sluit een goede deal Probeer bij een zakelijke overeenkomst niet als winnaar te eindigen door het onderste uit de kast te willen halen. Een poot uitdraaien is eenmalig en vroeg of laat word je teruggepakt. Niet te duur en niet te goedkoop. Alleen als beide partijen het gevoel hebben dat ze een goede zaak gedaan hebben en er tevreden over zijn, is er sprake van een goede deal.
- Heb affiniteit met je product Goede cijfers zijn mooi maar belangrijker nog is de liefde voor je product. De klanten voelen of je affiniteit met je product hebt en zullen nagenoeg handelen. Als je het met je product gehad hebt, zoek dan wat nieuws.
- Ga met je tijd mee De markt en de technologie veranderen snel. Wie niet met zijn tijd meegaat, loopt snel achter en mist de boot. Oriënteer je op nieuwe mogelijkheden en durf je producten en/of je aanpak aan te passen. Wees bewust met je markt bezig en zoek voortdurend nieuwe kansen.
- Wees wijs met marketinggeld Veel starters en ondernemers gooien geld over balk op het vlak van advertenties, PR en weggeef hebbedingetjes. Meet het resultaat en wees duidelijk met je boodschap. Je kunt je geld maar eenmaal uitgeven en meestal kan het veel efficiënter.
- Wees geen klein duimpje Je bent geen wereldspeler als je net begint maar doe je ook niet te min voor, anders wil men geen zaken met je doen. Liegen mag natuurlijk niet maar je mag je best iets breder voordoen dan je in werkelijkheid bent.
- Waardeer je klanten De klant is koning. Behandel hem daar dan ook naar. Ken je klanten en voeg daar creativiteit aan toe. Klanten worden steeds kritischer en de concurrentie is dichtbij. Kom dus aan hun wensen tegemoet en weet ze op waarde te schatten.
- Houd je assortiment beperkt Te veel starters beginnen met een te grote range aan producten. Met minder kun je meer aandacht aan je product besteden. Bovendien ziet men je veel meer als de ‘specialist’ en onderscheid je je van anderen.
- Werk samen met andere partijen Wees niet bang voor de concurrentie. Ga samenwerken met andere partijen die zich ook op de markt bewegen. Het maakt niet uit of die partijen groter of kleiner zijn dan jij. Sluit je aan bij brancheverenigingen en leer zo van elkaar.
De grootste succesfactor is hier echter nog niet genoemd. Dat is de typische gave die vooral bij vrouwen veel voorkomt, namelijk sociale vaardigheden. Als je goed communiceert en iedereen van hoog tot laag gelijk en met respect behandelt en daarnaast iets voor anderen probeert te betekenen, zul je zien dat het succes vanzelf naar je toekomt. Probeer relaties op te bouwen op verschillende niveaus. Je bent soms ondernemer en soms afnemer. Je bent niets meer en niets minder daardoor. Het enige verschil is je rol. Niet de waarde. Wees daarom te allen tijde een mens. Jezelf. Een Amerikaans president zei het al:
HET ALLERBELANGRIJKSTE INGREDIËNT VAN SUCCES IS MET ANDERE MENSEN KUNNEN OMGAAN Theodoor Roosevelt