Gratis publiciteit in de media is een prima reclamemiddel zonder advertentiekosten. Het heeft veel voordelen en slechts een klein nadeel, want je hebt geen controle over de manier waarop en het moment wanneer het verschijnt. Het is echter een gemiste kans om niet van free publicity gebruik te maken. De voordelen zijn:

  1. Het geeft je gezag omdat het geloofwaardig overkomt.
  2. Het is imago-versterkend.
  3. Je bereikt er veel mensen mee.
  4. Men onthoudt het goed.
  5. Het is vertrouwenwekkend en vertrouwen is nodig bij verkoop.
  6. Het kost niets (het is helemaal gratis).

Free publicity is een vorm van public relations! Het is het planmatig bevorderen van niet betaalde mediacommunicatie over jouw onderneming, geschreven of samengesteld door een onafhankelijke redactie.  Het is een goed georganiseerde communicatie tussen jou en het publiek dat belangrijk is voor je succes. Goede PR zorgt voor zakelijke bekendheid en interesse in jouw activiteit.

Waarom heb je PR nodig? Bedrijven, net als personen, hebben persoonlijkheid. Onafhankelijk hoe briljant je zaak ook is, als niemand je kent, zal niemand iets van je kopen of van je dienst gebruikmaken. Je zakelijke succes hangt af van hoe je bij je prospects bekendheid en support creëert.

Hoe kun je betere bekendheid genereren? Er is een aantal manieren waarop je zakelijke interesse kunt genereren maar de meest kost-effectieve wijze is door aandacht van de media. Er is geen goedkopere manier van reclame maken dan dat ze over je spreken, zowel positief als negatief. Hoe interesseer jij de media?

  1. De media, de kranten, de lokale pers, radio en tv zijn hongerig naar nieuws. Hun bestaan hangt af van nieuws en daarom zal jouw nieuws net zoals al het andere nieuws gerapporteerd worden, mits op een goede manier verpakt.
  2. Benader de media door met het oog van de media te kijken en te doen wat zij willen en leveren wat zij nodig hebben.
  3. Wat is nieuws? Alles wat ongewoon, bijzonder of vermeldenswaardig is, heet nieuws. Bekijk jezelf of je activiteiten eens van een afstand. Wat is er bijzonder aan jou? Je type klanten? Een totaal nieuwe dienstverlening? Wat jij bereikt hebt, een hele grote klant of een geweldig succesverhaal? Is het vermeldenswaardig, ja? Dan is het nieuws.
  4. Let op! Het is legaal om nieuws te creëren, zolang het maar nieuws is en nooit eerder is gedaan en als het maar voldoende interessant en relevant is voor het betreffende medium.
  5. Wie moet je benaderen en op welke wijze? Identificeer je belangrijkste doelgroep of medium: kranten, weekbladen, lokale radioprogramma’s etc. en leg er contact mee. De nieuwsredactie is je eerste contactpunt. Bel ze op en vertel kort wat je zoal doet en vraag in wat voor soort verhalen of nieuwsfeiten zij geïnteresseerd zijn om te plaatsen. Let op dat het medium goed passend is voor jouw nieuwsfeit. Openen van een Turks specialiteitenrestaurant in Den Helder is geen nieuws voor De Volkskrant maar wel voor De Helderse Courant en het wekelijkse magazine of Facebook van de Turkse gemeenschap.