Gratis verschijnen in de media is voor jou als kleine ondernemer een belangrijk marketingtool. Naamsbekendheid is altijd nuttig. Het kan zijn dat de lokale tv-zender langs komt om je mening te horen maar ook een artikel in de lokale krant is goed mogelijk als je echt iets te melden hebt. Men noemt dit ook wel free-publicity. De pers is wel selectief en vooral gebrand op nieuwsfeiten. Als er echt iets nieuws te melden valt zal men daar zeker interesse in tonen. Je kunt er ook zelf melding van maken door het sturen van een artikel waarbij je hoopt dat ze het plaatsen. Je kunt ze een persbericht sturen en als men het interessant vindt komen ze misschien wel bij je langs met een verslaggever en/of fotograaf om er een artikel over te schrijven en waarvan je mag hopen dat ze het één dezer dagen plaatsen.

Onderwerpen waar de media meestal wel interesse in heeft is bijvoorbeeld:

  1. Zinvolle of nieuwe informatie over je praktijk, producten of je vakgebied. Dat kan bijvoorbeeld zijn het inhaken op nieuwe ontwikkelingen maar ook een nieuwe techniek of een uitbreiding van je productenpakket.
  2. De lancering of start van een nieuwe activiteit. Het openen van een verbouwde of vernieuwde winkel, het starten van een website of het tekenen van een overeenkomst voor een samenwerking met een HBO of gemeente.
  3. Het uitbrengen van eigen onderzoekresultaten. Dat is altijd prijs. Cijfers en voorspellingen gaan er altijd in. De media is gek op zulke onderzoeken en mag graag als eerste de uitkomsten lanceren. Dan hebben ze een primeur! Je kunt het geven van een primeur natuurlijk alleen afspreken met één krant!
  4. Jij hebt meegedaan aan een wedstrijd en hebt een prijs gewonnen. De beste kok, de gezelligste winkel of de milieuvriendelijkste moestuin e.d.
  5. Commentaar geven op resultaten van hedendaagse onderzoeken. Jij als expert mag commentaar leveren. Feiten en voorspellingen gaan er in de media prima in. Als ingewijde in de materie mag jij best je mening geven.
  6. Een feestelijke gelegenheid zoals het vijfjarig bestaan e.d. of jubileum.
  7. Resultaten van mensen die bij jou betrokken zijn. De beste stagiaire van de MBO van dit schooljaar.
  8. Een sociale daad doen. De zieke Margreet ontvangt bij het verlaten van het ziekenhuis een door jouw bedrijf aangeboden driewieler cadeau.
  9. Het tekenen van een sponsorovereenkomst. Naast de voorzitter van de voetbalclub of ouderenliga is er vast wel pers aanwezig.
  10. Jij doet als sponsor de prijsuitreiking bij het winnende handbalteam of de wethouder opent jouw nieuwe winkelpand.
  11. Men maakt een verslag van het door jouw georganiseerd evenement waar bijvoorbeeld een luchtballon met gasten of BN-er wordt opgelaten.
  12. Een belangrijke mededeling: “Vanaf a.s. zaterdag zijn we weer open na de corona en dat vieren we met gratis koffie plus gebak voor alle bezoekers”.